twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Thursday, April 29, 2010

FaCeBooK? ApA SaLahNya?

akhir-akhir ni banyak pula artikel dan ceramah2 yang disampaikan dengan pengisian tentang laman sosial yang satu ini..dan banyak pula kata2 yg meniti dari bibir ke bibir menegah sama sekali penggunaan laman sosial tersebut..

bagi sy stiap perkara pasti ada pro dan kontranya..pasti ada baik dan buruknya..tapi segalanya berdasarkan cara kita yang menggunakannya..kita yang mengendalinya serta kita yang mengawalnya dan bukan sebaliknya..

kalau digunakan facebook itu secara buruk maka buruklah akibatnya..tapi jika digunakan secara baik maka tiada salahnya..misalnya menjadikan facebook sebagai medium dakwah memandangkan jumlah penggunaannya menjangkau ke seantero dunia..

sebaliknya jika facebook digunakan semata-mata mencari keburukan,keaiban apatah lg menyebar ajaran sesat,gosip, umpat keji dan sebagainya,maka adalah lebih baik jika akaun facebook itu dtutup terus dari terus bermaharajalela..

memandanngkan ramainya manusia yang bertumpu di medan facebook terdiri dari segenap masyarakat,agama,bangsa dan budaya, apalah salah jika kita sebagai ummat Islam cuba menyebar agama kita yang terbaik ini kepada kenalan2 facebook..

dan jika keberatan sekalipun gunalah medan facebook sebagai wadah menyampaikan maklumat2 yg telus, benar dan menjurus ke arah kebaikan..sebaik2 kata2 adalah nasihat..maka berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran..

*(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya dan supaya mereka mengetahui (dengan hujah-hujah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf.
[Ibrahim: 52]

*Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk. [An-Nahl: 125]

*Tolong-menolonglah kamu pada jalan kebajikan dan taqwa dan jangan kamu tolong-menolong pada jalan dosa dan permusuhan. (Surah al-Maidah: Ayat 2)


~~srikandi_islam~~

2 comments:

  1. "Buang Yang Keruh,
    Ambil Yang Jernih................"

    ReplyDelete
  2. mcm mana sy bley termiss komen naya ni?huhu..lambat plak reply..btl tu naya..yang baik jadikan teladan..yang buruk jadikan sempadan ye x?

    ReplyDelete