twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Monday, May 3, 2010

KiSaH sEpUpuKu Yg KeCiL

umurnya baru tiga tahun semasa kejadian ni..tapi memang betul budak ni seorang yang bijak..mukanya bersih..putih gebu ala2 mat saleh..Azzukhruf Aikal nama diberi..sedap kan namanya??semua nama adik beradiknya sesedap namanya..Azfar Aiman..Azumar Aidid..Nur Insyirah dan Nur Syakirin..semuanya nama2 indah dari surah2 Al-Quran..InsyaAllah mudah mudahan sifat2 mereka juga mahmudah selayaknya nama mereka..Aminnn

satu malam ketika keluargaku dan keluarganya makan bersama, makan kami mengikut sunnah Rasulullah dengan makan berhidang di atas lantai serta duduk bersimpuh..Aikal makan dgn rakusnya sampai nasi2 di pinggannya bertaburan ke lantai..emak menegur sikap anak saudaranya yg kecil tu..

"Aikal, tengok semua orang makan mcm mana..xde pun nasi yg tumpah..aikal sorg je nasi tumpah..mkn elok2 sket.."

Aikal mengangkat pinggannya dan memerhati nasi yg bertaburan..lalu dipandangnya pinggan saudara2nya yg lain tiada sebutir pun nasi yg trtumpah..tiba2 dia mengumpulkn nasi yg brtaburan di lantai itu..kami fikir dia pasti malu dan cuba membetulkan kesalahnnya dengan mengutip semula sisa2 nasi yg brtaburan..rupanya sangkaan kami meleset..

Aikal sebenarnya cuba membahagikan nasi2 itu kpd stiap org yg sedang mkn..sambil mencampakkn nasi2 itu ke arah semua orang, dia lantang bersuara

"haa..tengok tu..semua orang makan tumpah.."dengan pelat dan dialek utaranya dia menuding2 ke arah saudara2nya yg lain "dia pun mkn tumpah jugak..dia pun mkn tumpah jugak.."dan gelagatnya memecah kesunyian makan malam kami dengan gelak ketawa..

bijak kan?
betapa fitrahnya seorang anak kecil tidak suka dirinya dilihat lain drpd org lain..walaupun dia tak dpt samakan dirinya dgn org lain, dia tetap sedaya upaya akan jadikan org lain sama sepertinya..Aikal..Aikal..


sepupu Aikal
~~serikandi~~

2 comments:

  1. akak pic plz~
    ltak gmbr aiman,aidid n aikal
    kt buaian umh maknjang om mse rye~

    drfatimadagyno (^_^)

    ReplyDelete
  2. i've try finding those pics but xde dlm hard disk ni..maybe album kot..some other day i'll try to scan n put it here..dun wori..kalu ada i dh letak dh..mana bleh smpan muka budak yg so cute n adorable tu..huhu

    ReplyDelete