twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Wednesday, October 27, 2010

BeTaPa

Betapa besarnya nilai wang kertas bernilai RM1 apabila dibawa ke masjid untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!


Betapa lamanya masa melayani Allah selama lima belas minit namun betapa singkatnya masa kalau kita menonton filem.


Betapa sukarnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa namun betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat tanpa harus berfikir panjang.


Betapa asyiknya apabila konsert dipanjangkan waktunya namun kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.
Betapa sulitnya untuk membaca satu helai Al-qur'an tapi betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah.


Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid.


Betapa mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.


Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al-Quran.
Betapa Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.


~~serikandi~~

1 comment:

  1. sama2lah kite muhasabah diri krn bg kite mmbuat baik itu adlh ssuatu yg sush tp sbnrnye sng je nk buat baik ni..

    ReplyDelete