twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Saturday, October 2, 2010

tRaUmA EmBaH

hari tu sorg plajar f1, saiful akmar namanya minta sy critakan tentang TRAUMA EMBAH dlm blog ni..sy malu sndiri nk crita tp ats prmintaan anak murid, sy crita la jugak..katanya "ala cikgu...ckgu xpyh la letak gmbr ckgu yg tgh ..... tu..so ckgu x malu la.."huhu

trauma embah tu salah satu tajuk cerpen dlm subjek BM KOMSAS tinnkatan 1..sy tlh berikan tugasan kd plajar prempuan untuk mlakonkn drama brdasarkn crpen tu..masa dorg brlakon tu sy dh sebak sgt..nk telan air liur pun susah..smpai ke kemuncak crita, air mata sy laju je brcucuran..dh smpai ke ending crita, air mata sy plak xnak end..masih trus mngalir n akhirnya sy mnangis tresak2 dpan budak2 tu..

"cikgu, cikgu sedih ke?cikgu jgn la nangis" last2 sume plajar prempuan dtg mngerumuni sy n pujuk sy brhenti nangis.."cikgu..kami minta maaf kalu kami dh buat cikgu sedih..xnak la brlakon lg lepas ni.."kata sorg plajar n buatkn sy trsenyum..malu giler sy sbb nangis depan dorg..mnunjukkn klemahan n ksensitifan diri sndiri..huhu

trauma embah tu mngisahkn sorg ibu tua yg sakit n mnderita hidupnya..mungkin kalu dbaca crpen tu biasa je n xkan menangis..tapi istimewanya anak2 f1 sy tu, mrk sgtttt pndai mggarap crita..yg biasa2 pun bleh jd luar biasa..trus trang sy katakn plajar f2,f3 n f4 pun xsehebat mrk dlm pmentasan drama..

plajar2 senior agak malu di pentas n adakalanya brlakon dgn bawa buku n skadar baca skrip bulat2 dr buku..luar biasanya anak2 f1 sy tu, mrk xbawa buku pun bil naik ke pentas utk brlakon mcm dh pro sgt dlm bidang lakonan ni..sbb tu lakonan mrk sgt trkesan dhati pnonton n mudah diingati..

kbanyakan drama yg mrk lakonkn masih sy ingati smpai skrg n adakalanya sy memanggil nama mrk dgn nama watak2 yg mrk lakonkn..sy sgt brtuah krn brpeluang mndidik anak2 yg luar biasa smangatnya n mmbuatkn sy lbh brsemangat utk mndidik mrk..apa2 yg sy ajar baik komsas, tatabahasa, mahupun penulisan, mrk akan mghidupkn suasana kelas dgn respons yg aktif n gelak ktawa..

**anak2 f1 yg ckgu kasihi..sama ada ckgu ajar kamu BM atau sjarah..sama ada ckgu mngajar di kelas kamu atau tidak..cikgu tetap sygkn kamu semua sbb cikgu yg mnyambut khadiran kamu di SMA-MAIWP ni sejak kamu mnduduki ujian kelayakan masuk ke tingkatan 1, hari pndaftaran masuk smpai la ke hari orientasi kamu..**

**jgn lupa..cikgu yg tgkap gmbr2 kamu n ckgu ada semua gmbr stiap org drpd kamu..huhu..jadilah anak2 yg dpt mmbanggakn guru2 n ibu bapa..kekalknlah smangat yg ada skrg smpai ke hari trakhir kamu brsekolah di SMA-MAIWP ni..ckgu sntiasa mndoakan kcmerlangan kamu semua..cikgu sayaaaaaang kamu**



~~serikandi~~

4 comments:

  1. kitorang pon syg cegu..sedih tgk cegu nanges..
    smpai ati wa pon nanges skali..

    ReplyDelete
  2. kalu kteorg tau ckgu akn nangis msti kump. syer xkan drama tu ... sory

    ReplyDelete
  3. hurm...mmg sye akui yg adek-adek kami f1 tu pandai b'lakon..kat asrama pun camtu..nak ngelat punye pasal..x nak kena cubit punye pasal..hehe

    cikgu sayang kami(f3) gak kan???..ape yg saye ingat yg cikgu masuk skolah ni waktu kami f1 dan jadi guru klas 1 adni..tul tak??

    ReplyDelete
  4. ckgu sayangggg semua..btl3x..awal2 dulu ckgu jd guru kelas 1 adni..sayang btl kt dorg..xtau la skrg ni dorg syg ckgu lg ke x..emmm

    ReplyDelete