twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Monday, November 29, 2010

hUsNuL kHoTiMaH

ni semua gara2 masuk ke blog seorg chatter secara tiba2..sekali tgk entri dia ada citer pasal bunuh diri.. gambarnya sgt mengerikan skali...ya ampunnnn..smggu sy xbleh lupakn imej ngeri tu..mcm2 doa dh baca supaya lupa gmbr2 dahsyat tu..akhirnya slpps smggu dpt juga sy lupakan..n time sy mnulis ni pun dh samar2 gambarannya..alhamdulillah..kalau x, naya la sy x dpt tdo..insomnia la jwbnya..huhu (walau bagaimanapun sy amat2 brterima kasih kpd tuan punya blog tu..)

xpasti sama ada mangsa tu sengaja atau x mengambil nyawa sndiri..sebabnya dia xbley tdo, then ambil pil tidur n tidur sambil pakai walkman..mungkin dia geram sgt sbb xdpt tdo, so dia mkn pil tu manyak8x..tp mungkin juga dia xde niat nk bunuh diri tp terover dose dek pil tido tu..tau2 je dia dh mati..disebabkn dia tdo n mati trus atas katil, xbrgerak2, semua darah2 brkumpul di sbelah badan je..bila polis pusingkan badannya, Ya Allah..lembik n biru sbelah muka n bdn..xkan la dia sngaja bunuh diri mcm tu?ntah la..bab2 ni hanya Allah saja Yang Maha Mengetahui..

sama juga mcm kita..kita tau ke bila kita akan mati?ntah2 sambil2 dok mnulis or baca blog or tgh blogwalking, tiba2 oksigen x naik ke otak..dlm masa bbrapa minit je bleh mati..kan?nauzubillahiminzalikk..lepas je tgk gmbr2 tu sy slalu ingat mati..sbelum tu pun ingt juga,,kan sunnah..tp lps tu sy lebih kerap ingt mati n bdoa dijauhkn diri drpd mati dlm keadaan mcm tu..sape yg nk mati dlm keadaan mngerikan ye x?nauzubillahiminzalik..

mati dlm keadaan ngeri tu mcm mat rempit yg sngaja bawa moto laju2 n tsembam n muka menyeret jalan..patah riuk tulang temulang n susah org nk mandi n kapankn..mati dlm keadaan ngeri tu juga mcm eksiden kereta, dilanggar lori, trak, hangus terbakar, digilis kereta api, disimbah asid, bunjee jumping, jatuh roller coaster, kena bom n banyak lg kmatian2 yg mngerikn yg kita bleh bayangkn smpai keadaan mayat xdpt dkenalpasti (contoh dlm citer final destination)..

jom la kita byk2 bdoa smoga kalau kita mati pun biarlah mati dlm keadaan yg smpurna..mksudnya biar org senang nk mandi n kapankan kita..kan seronok mmbayangkn kita mati dlm solat, amik wudhuk, angkat takbir, berdoa, brceramah, baca quran..atau paling x pun, mati masa nazak atas katil, dkelilingi org2 yg sygkn kita, dbacakn yasin, diajarkn mengucap n dbacakn sgala doa yg baik2 kpd kita..emmmm..mudah2an..

Ya Allah Ya Tuhanku..jika telah smpai ajalku, izinkanlah hambaMu ini mati dalam keadaan Husnul Khotimah Ya Allah..jauhilah kematian2 yang buruk ke atas aku, ibu bapaku, suamiku, kaum keluargaku dan seluruh Ummat Muslimin dan Muslimat di dunia ini Ya Allah..Aminnnn..amin Ya Rabbal Alaminn..


~~serikandi~~

Sunday, November 21, 2010

NuKiLaN TrBaiK : KeNaPa AkU jaDi CiKgU

Masa Hari Guru aritu stiap guru kena tulis nukilan sket ttg 'Kenapa Aku Menjadi Guru'..saya pun tringat lagu yang ayah nyanyikan utk kami adik bradik dulu..(ada dlm entri sy ni LaGu CiPtaAn SeOraNg AyaH so saya tulis nukilan tu brdasarkn lagu tu la..

xsangka plak pengetua bley pilih jd pmenang nukilan trbaik n kena baca depan semua org di dewan..dah tulis lirik lagu trpaksa la nyanyi ye x..yg ditulis tu pendek je tp bila dh kena nyanyi pnjang la sket..huhu..

ini la rupanya nukilan trbaik tu..masa hantar tu tulis dgn tangan je atas kertas yg dsediakn..bila dh menang, kerani taipkn n tampal di bilik guru..malu la plak..xpe la asalkn dpt bkongsi crita n bg inspirasi kpd plajar or guru2..


~~serikandi~~


My FiRsT tiMe CroCheT

dulu2 mak slalu mengait..tapi saya masih budak so buat derk je la..xminat lgsung sbb prnah cuba tapi tangan keras..xde seni lgsung..xmacam mak..apa mak buat, semua mnjadi..
 hari ni saje2 main dgn benang kait..cuba2 mengait sbb tgk kt youtube mcm senang je dia buat kasut baby..so nk try la jugak..mula blajar basic crochet dulu..yg kait2 smpai pnjang mcm ular tu..

bila dh terer basic, cuba buat bulat plak..spatutnya jd bulat mcm O..saya plak end up jd mcm bntuk cenonot ayam..toncit..ekekeke..

 xnak putus asa..buat lagi dan lagi dan lgi..last2 sama jugak jd toncit mcm ni..nape x bulat2 pun..emmm..apa jadahnya nk buat dgn toncit ni?xpe..sy simpan je utk knagan 1st time crochet..huhu..malam tu trus buka youtube n tgk smula mcm mana buat bulat..YES..!!!dapat akhirnya..kait punya kait punya kait xsedar habis sgulung benang...

 taraaaaa..!!!inilah hasilnya..crochet dlm masa sehari..wahhh..bangga gitu..

 ada jugak gunanya si toncit td..kaitkn atas topi tu sbg aksesori..huhu

 comel x?akhirnya topi ni mnjadi hak millik kekal baby salah sorg cikgu kt skolah saya..saya bagi free je sbg hadiah..lepas ni sape nak, kena bayar la..ekekeke..


~~serikandi~~

Saturday, November 20, 2010

MaSiH MenCaRi RuMaH iDaMaN

esok proses mencari rumah di negeri sembilan akan diteruskan lagi..amat2 brharap dapat rumah yg brhampiran LEKAS n sgala kmudahan lain (tapi dengan harga yg berbaloi2..huhu)..kalau boleh dapat rumah semi-d macam kakak di taman desa duranta tu lagiiiiiiiiii bagus..mmg sgt2 brbaloi2..dah la rumah baru dibina tahun ni..cantik..semi-d 2tgkat plak tu..harganya plak cuma RM216k sahaja!!!! mana nak dapat lagi macam rumah baru yang cantik dgn harga mcm tu skrg?brtuah betul kakak saya..bila kol ejen tu, katanya dh habis stok..yg tgl cuma banglo RM338k sahaja...emmmmm..gigit jari la jawabnya..huhu

siapa nak jual rumah macam ni RM216k??saya nak beli..!!

 luas..lapang..pencahayaan yg baik..selesa




satu kepuasan kalau dapat rumah semi-d yang murah macam ni..

emmmmmm...
masih wujudkah rumah sbegini utk merealisasikn impianku?
can anybody help me?

~~serikandi~~

Friday, November 5, 2010

ThE bEaUtY Of MaTh

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321
---------------------------------------------------------
1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111
---------------------------------------------------------------
9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
987654321 x 9 - 1 = 8888888888
9876543210 x 9 - 2 = 88888888888

Brilliant, isn't it?
---------------------------------------------------------
And look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111=12345678987654321
------------------------------------------------------------
Now, take a look at this...

101%

From a strictly mathematical viewpoint:
What Equals 100%?
What does it mean to give MORE than 100%?
Ever wonder about those people who say they are
giving more than 100%?
We have all been in situations where someone wants
you to GIVE OVER 100% .
How about ACHIEVING 101%?

What equals 100% in life?
Here's a little mathematical formula that might help
answer these questions:

If:

A B C D E F G H I J K L M N O
P Q R S T U V W X Y Z

Is represented as:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

If:

H-A-R-D-W-O-R-K
8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

And:

K-N-O-W-L-E-D-G-E
11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%

But:

A-T-T-I-T-U-D-E
1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

THEN,

look how far the love of God will take you:

L-O-V-E-O-F-G-O-D
12+15+22+5+15+6+7+15+4 = 101%

Therefore, one can conclude with
mathematical certainty that:
While Hard Work and Knowledge
will get you close, and Attitude
will get you there,
It's the Love of God that will
put you over the top!

im not a mathematician nor that i truly deeply madly in love wiz math..but i found this really interesting and i would love to share them wiz all of u..keep spreading the knowledge..

dun forget my dearest muslim frens, keep looking at things tru your islamic point of view n you'll discover not only the beauty of math but also the beauty of our Lord..The Truly Creator of everythinng.


~~serikandi~~

BuLaN KeLaHiRaN DaN SiKaP AnDa

Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda yang telah dijalankan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah. (Ini sebagai panduan sahaja)
JANUARI
Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik.
Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik.
Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan.
Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam.
Pandai mengambil hati orang lain.
Pendiam kecuali telah dirangsang.
Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi.
Mudah mendisiplinkan diri sendiri.
Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema.
Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya.
Cukup sayang pada kanak-kanak.
Suka duduk di rumah.
Setia pada segala-galanya.
Perlu belajar kemahiran bersosial.
Sifat cemburu yang sangat tinggi


FEBRUARI
Berfikiran abstrak.
Sukakan benda yang realiti dan abstrak.
Bijak dan pintar
Berpewatakan yang mudah berubah.
Mudah menawan orang lain.
Agak pendiam.
Pemalu dan rendah diri.
Jujur dan setia pada segalanya.
Keras hati untuk mencapai matlamat.
Tidak suka dikongkong.
Mudah memberontak apabila dikongkong.
Suka kegiatan yang lasak.
Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif.
Mudah mempamerkan marahnya.
Tidak suka benda yang remeh-temeh.
Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
Sangat berani dan suka memberontak.
Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya.
Pemerhatian yang tajam.
Suka hiburan dan sukan.
Suka benda yang bersifat seni.
Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
Berkecenderungan pada benda yang tahyul.
Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
Belajar untuk mempamerkan emosi

MAC
Berpesonaliti menarik dan menawan.
Mudah didampingi.
Sangat pemalu dan pemendam rasa.
Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
Suka pada kedamaian.
Sangat peka pada orang lain.
Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
Tidak cepat marah dan sangat amanah.
Tahu membalas dan mengenang budi.
Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.
Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.
Suka berangan-angan.
Suka melancong.
Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.
Kelam kabut dalam memilih pasangan.
Suka dengan hiasan rumahtangga.
Punya bakat seni dalalm bidang muzik.
Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.
Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan


APRIL
Sangat aktif dan dinamik.
Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal.
Sangat menarik dan pandai menjaga diri.
Punya daya mental yang sangat kuat.
Suka diberi perhatian.
Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang.
Sangat berani dan tiada perasaan takut.
Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah.
Emosi cepat terusik.
Cuba kawal perasaan.
Kecenderungan bersifat pendendam.
Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.
Kuat daya ingatan.
Gerak hati yang sangat kuat.
Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain.
Berpenyakit disekitar kepala dan dada.
Sangat cemburu dan terlalu cemburu

MEI
Keras hati & tegas.
Kuat semangat & bermotivasi tinggi.
Pemikiran yang tajam.
Mudah marah apabila tidak dikawal.
Pandai menarik hati & perhatian orang lain .
Perasaan yang amat mendalam.
Cantik dari segi mental & fizikal.
Tidak perlu dimotivasikan.
Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain.
Mudah dipujuk.
Bersikap sistematik (otak kiri).
Suka berangan.
Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu.
Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit.
Daya khayalan yang tinggi.
Permikiran yang tajam.
Pandai berdebat.
Fizikal yang baik.
Kelemahan sistem pernafasan.
Suka sastera, seni & muzik serta melancong.
Tidak berapa suka duduk di rumah.
Tidak boleh duduk diam.
Tidak punya ramai anak.
Rajin dan bersemangat tinggi.
Agak boros


JUN
Berfikiran jauh & berwawasan.
Mudah ditawan kerana sikap baik.
Berperangai lemah lembut.
Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
Idea yang terlalu banyak di kepala.
Bersikap sensitif.
Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).
Sukar melakukan sesuatu dengan segera.
Bersikap suka menangguh-nangguh.
Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.
Cepat marah & cepat sejuk.
Suka bercakap & berdebat.
Suka buat lawak & bergurau.
Otaknya cerdas berangan-angan.
Mudah berkawan & pandai berkawan.
Orang yang sangat tertib.
Pandai mempamerkan sikap.
Mudah kecil hati.
Mudah kena selsema.
Suka berkemas.
Cepat rasa bosan.
Sikap terlalu memilih & cerewet.
Kurang mempamerkan perasaan.
Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.
Suka pada barang yang berjenama.
Mudah menjadi eksekutif.
Kedegilan yang tidak terkawal.
Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.


JULAI
Sangat suka didamping.
Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki.
Agak pendiam kecuali dirangsang.
Ada harga dan maruah diri.
Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan.
Mudah dipujuk dan bercakap lurus.
Sangat menjaga hati orang lain.
Sangat peramah.
Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya.
Berjiwa sentimental.
Jarang berdendam.
Mudah memaafkan tapi sukar melupakan.
Tidak suka benda remeh-temeh.
Membimbing cara fizikal dan mental.
Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang.
Layanan yang serupa terhadap semua orang.
Tinggi daya simpati.
Pemerhatian yang tajam.
Suka menilai orang lain melalui pemerhatian.
Mudah dan rajin belajar.
Suka muhasabah diri.
Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama.
Suka mendiamkan diri.
Suka duduk di rumah.
Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan.
Tidak agresif kecuali terpaksa.
Lemah dari segi kesihatan perut.
Mudah gemuk kalau tak kawal diet.
Minta disayangi.
Mudah terluka hati tapi lambat pulih.
Terlalu mengambil berat.
Rajin dalam membuat kerja


OGOS
Suka berlawak.
Mudah tertawan padanya.
Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain.
Berani dan tidak tahu takut.
Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan.
Pandai memujuk orang lain.
Terlalu pemurah & bersikap ego.
Nilai harga diri yang sangat tinggi.
Dahagakan pujian.
Semangat juang yang luar biasa.
Cepat marah & mudah mengamuk.
Mudah marah apabila cakapnya dilawan.
Sangat cemburu.
Daya pemerhatian yang tajam & teliti.
Cepat berfikir.
Fikiran yang berdikari.
Suka memimpin & dipimpin.
Sifat suka berangan.
Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat.
Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk.
Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit.
Belajar untuk bertenang.
Sikap kelam kabut.
Romantik, pengasih dan penyayang.
Suka mencari kawan


SEPTEMBER
Sangat bersopan santun & bertolak ansur.
Sangat cermat, teliti & teratur.
Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.
Pendiam tapi pandai bercakap.
Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.
Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.
Kerja yang dilakukan sangat sempurna.
Sangat sensitif yang tidak diketahui.
Orang yang banyak berfikir.
Daya pentaakulan yang baik.
Otak bijak & mudah belajar.
Suka mencari maklumat.
Kawal diri dari terlalu mengkritik.
Pandai mendorong diri sendiri.
Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.
Suka sukan, hiburan & melancong.
Kurang menunjukkan perasaannya.
Terluka hatinya sangat lama disimpan.
Terlalu memilih pasangan.
Sukakan benda yang luas.
Bersistematik


OKTOBER
Suka berbual.
Suka orang yang sayang padanya.
Suka ambil jln tengah.
Sangat menawan & sopan santun.
Kecantikan luar & dalam.
Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
Sentiasa berkawan.
Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
Cepat marah.
Macam pentingkan diri sendiri.
Suka menolong orang selalunya bila diminta.
Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
Boleh terima pandangan orang lain.
Emosi yang mudah terusik.
Suka berangan & pandai bercakap.
Emosi yang kelam kabut.
Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
Suka melancong, bidang sastera & seni.
Pengasih, penyayang & lemah lembut.

Romantik dalam percintaan.
Mudah terusik hati & cemburu.
Ambil berat tentang orang lain.
Suka kegiatan luar.
Orang yang adil.
Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
Mudah patah semangat jika gagal.


NOVEMBER
Banyak idea dalam perkara.
Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya.
Berfikiran kehadapan.
Berfikiran unik dan bijak.
Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa.
Pemikiran yang tajam.
Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
Sesuai jadi seorang doktor.
Cermat dan teliti.
Personaliti yang dinamik.
Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia.
Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra.
Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.Terlalu degil dan keras hati.
Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
Tak suka marah kecuali digugat.
Mudah ambil berat terhadap orang lain.
Pandai muhasabah diri.
Cara berfikir yang lain dari orang lain.
Otak yang sangat tajam.
Pandai mendorong diri sendiri.
Tidak hargai pujian.
Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu.
Cuba sampai berjaya.
Badan yang sasa.
Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
Suka duduk di rumah.
Sangat rajin dan berkemampuan tinggi.
Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi.
Bercita-cita tinggi.
Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah


DISEMBER
Sangat setia dan pemurah.
Bersifat patriotik.
Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan.
Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa.
Bercita-cita tinggi.
Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi.
Seronok bila didampingi.
Suka bercampur dengan orang.
Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai.
Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur.
Tidak pandai berpura-pura.
Cepat marah.
Perangai yang mudah berubah-ubah.
Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi.
Benci pada kongkongan.
Suka berlawak.
Pandai buat lawak dan berfikiran logik




~~serikandi~~

CeRiTa AgaMa: 3 SoaLan 1 JaWaPaN

Pengajaran yg baik....

Berikut ialah dialog antara seorang pemuda yg sdg mncari2 kbenaran dengan seorang pendeta yang alim lagi bijaksana..

Pemuda : Anda siapa dan mampukah menjawab pertanyaan-pertanyaan saya????

Pendeta : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda....

Pemuda : Anda yakin???? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab  
               pertanyaan saya....

Pendeta : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:-

              1.Kalau memang Tuhan itu ada ,tunjukkan kewujudan tuhan kepada saya....

              2.Apakah yang dinamakan takdir????

             3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak  
                menyakitkan buat syaitan.... Sebab mereka memiliki unsur yang sama (api).... Apakah Tuhan tidak
               pernah berfikir sejauh itu????

Tiba-tiba Pendeta tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras & kuat.....
Pemuda (sambil menahan sakit) :Kenapa anda marah kepada saya????

Pendeta : Saya tidak marah.....Tamparan itu adalah jawapan saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan
               kepada saya....

Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti....
Pendeta : Bagaimana rasanya tamparan saya????

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit....
Pendeta  :Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada????

Pemuda :Ya!!!!

Pendeta :Tunjukkan pada saya kewujudan sakit itu!!!!

Pemuda : Saya tidak boleh....saya tidak dapat menunjukkannya tapi saya mampu merasainya

Pendeta : Itulah jawapan bagi pertanyaan pertama.... kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu
               melihat wujudnya....

Pendeta : Apakah semalam anda bermimpi akan ditampar oleh saya pada hari ini????

Pemuda : Tidak!!!!

Pendeta : Apakah pernah terfikir oleh anda akan menerima tamparan dari saya hari ini????

Pemuda : Tidak!!!!

Pendeta : Maka itulah yang dinamakan takdir....

Pendeta : Tangan yang saya gunakan untuk menampar anda tadi dibuat dari apa????

Pemuda :
Pendeta : Pipi anda pula dibuat dari apa????

Pemuda : Tanah yang dijadikan kulit....

Pendeta : Bagaimana rasanya tamparan saya????

Pemuda : Sakit....
Pendeta : Nah! Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga dari api, jika Tuhan menghendaki maka
               neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan....

Pemuda tersebut akhirnya memahami pengajaran terbesar yang selama ini dicari2 sepanjang hidupnya. Bagaimana pula dengan kita? Masih berteka-teki dlm diri sndiri atau telah menemui jawapan pasti? renung2knlah..
huh!what are u waiting for?slap your own face n wake up..

~~serikandi~~

Tuesday, November 2, 2010

If OnLy We HaD AnOtHeR OnE eXtRa DaY

A friend of mine opened his wife's underwear drawer and picked up a silk paper wrapped package:
'This, - he said - isn't any ordinary package.'
He unwrapped the box and stared at both the silk paper and the box.
'She got this the first time we went to New York , 8 or 9 years ago. She has never put it on , was saving it for a special occasion.
Well, I guess this is it.
He got near the bed and placed the gift box next to the other clothing he was taking to the funeral house, his wife had just died.
He turned to me and said:
'Never save something for a special occasion.
Every day in your life is a special occasion'.
I still think those words changed my life.

Now I read more and clean less.
I sit on the settee without worrying about anything and just relax.
I spend more time with my family & friends and less at work.
Money is to be spent not saved.

I understood that life should be a source of experience to be lived up to, not survived through.
I no longer keep anything.
I use crystal glasses every day.
I'll wear new clothes to go to the supermarket, if I feel like it.
I don't save my special perfume for special occasions, I use it whenever I want to.
I go out with my friends whenever I want to rather than thinking I don't have the spare money or time.

The words 'Someday...' and ' One Day...' are fading away from my dictionary.
If it's worth seeing, listening or doing, I want to see, listen or do it now...
I don't know what my friend's wife would have done if she knew she wouldn't be there the next morning, this nobody can tell.
I think she might have called her relatives and closest friends.
She might call old friends to make peace over past quarrels.
She might have told everyone how much she loved them.
I'd like to think she would go out for Chinese, her favourite food.

It's these small things that I would regret not doing, if I knew my time had come..
Each day, each hour, each minute, is special.
Live for today, for tomorrow is promised to no-one.
If you got this, it's because someone cares for you and because, probably, there's someone you care about.
If you're too busy to send this out to other people and you say to yourself that you will send it 'One of these days' , remember that 'One day' is far away... or might never come...

No matter if you're superstitious or not, spend some time reading it.
It holds useful messages for the soul.
Don't keep this message..keep spreading it to the whole world..
You wont regret it..

i've already spread it so that i wont regret by not doing it..what about u my frens?my muslim frens, please do look at this tru ur Islamic Lense so that u can see things clearer..insyaallah

~~serikandi~~