twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Friday, April 30, 2010

WaJaH CeRia AnAk2 DiDikKu














antara wajah2 yang serinng menggembirakan hati di kala kesunyian, kesedihan atau keletihan.. wajah2 yang kuharapkan tidak hanya menyayangiku sebagai guru malah sebagai ibu atau ummi di hati mereka sebagaimana aku mengasihi mereka seperti anak2ku sendiri..insyaAllah..
wajah2 inilah antara yang bakal menjadi guru,doktor,peguam,saintis dan sebagainya..semoga mereka tidak melupakan semua guru setelah berjaya kelak..insyaAllah..
cikgu sayang kamu semua..sayaaaaaaaanggg sangat2

srikandi

Thursday, April 29, 2010

FaCeBooK? ApA SaLahNya?

akhir-akhir ni banyak pula artikel dan ceramah2 yang disampaikan dengan pengisian tentang laman sosial yang satu ini..dan banyak pula kata2 yg meniti dari bibir ke bibir menegah sama sekali penggunaan laman sosial tersebut..

bagi sy stiap perkara pasti ada pro dan kontranya..pasti ada baik dan buruknya..tapi segalanya berdasarkan cara kita yang menggunakannya..kita yang mengendalinya serta kita yang mengawalnya dan bukan sebaliknya..

kalau digunakan facebook itu secara buruk maka buruklah akibatnya..tapi jika digunakan secara baik maka tiada salahnya..misalnya menjadikan facebook sebagai medium dakwah memandangkan jumlah penggunaannya menjangkau ke seantero dunia..

sebaliknya jika facebook digunakan semata-mata mencari keburukan,keaiban apatah lg menyebar ajaran sesat,gosip, umpat keji dan sebagainya,maka adalah lebih baik jika akaun facebook itu dtutup terus dari terus bermaharajalela..

memandanngkan ramainya manusia yang bertumpu di medan facebook terdiri dari segenap masyarakat,agama,bangsa dan budaya, apalah salah jika kita sebagai ummat Islam cuba menyebar agama kita yang terbaik ini kepada kenalan2 facebook..

dan jika keberatan sekalipun gunalah medan facebook sebagai wadah menyampaikan maklumat2 yg telus, benar dan menjurus ke arah kebaikan..sebaik2 kata2 adalah nasihat..maka berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran..

*(Al-Quran) ini disampaikan kepada manusia supaya mereka diberi ingat dan diberi nasihat dengannya dan supaya mereka mengetahui (dengan hujah-hujah yang tersebut di dalamnya) bahawa sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa dan supaya orang-orang yang mempunyai fikiran, beringat dan insaf.
[Ibrahim: 52]

*Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk. [An-Nahl: 125]

*Tolong-menolonglah kamu pada jalan kebajikan dan taqwa dan jangan kamu tolong-menolong pada jalan dosa dan permusuhan. (Surah al-Maidah: Ayat 2)


~~srikandi_islam~~

CeRiTa MaTa YaNg BuTa

emm..where should i begin this story?

satu malam aku ke seven eleven membeli top up untuk suamiku. sedang beratur di kaunter, seorang pakcik masuk lalu terus memotong barisan dan menghala ke kaunter tanpa menghiraukan orang lain yang sedang beratur..dia bertanyakan sesuatu kepada cashier..

"kek gulung ada x?"

aku yang berada di belakang pakcik itu tersentak..kek gulung?di seven eleven?lantas aku sedar bahawa pakcik itu telah tersalah masuk kedai..Ya Allah betapa aku telah bersangka buruk terhadap seorang pakcik tua yang buta..dia tidak bertongkat malah matanya tidak kelihatan cacat tapi sesungguhnya dia seorang tua yang buta..

aku terfikir..betapa pakcik yang buta ini tidak suka menyusahkan orang lain dengan pergi ke kedai bersendirian..mungkin saudaranya datang dari jauh dan dia cuba menjamu mereka dngan kek gulung..cekalnya hati pakcik..

satu ketika yanng lain, di bulan puasa, Ramadhan yang mulia beberapa tahun lalu ketika aku masih blajar di UIAM, kisah ini terjadi..

sperti biasa suasana bazar ramadhan di jalan Tunku Abdul Rahman (TAR) sesak dengan pelbagai ragam manusia..peniaga berniaga, pembeli tawar menawar, pelancong asing memerhati (barangkali menghargai, menilai atau cuba membezakan tradisi dan budaya kita dengan mereka..

aku dan kawan2ku cuba mengelak kesesakan dengan menuju ke kedai2 pakaian berhampiran..alang2 ke situ, kami mencari pakaian raya sekali..aku sedang membelek tudung2 yang bersangkutan dan sesekali mataku memerhati sepasang suami isteri yang sedang berbisik-bisik sesama sendiri..dari kejauhan aku terdengar bisikan si isteri kepada si suami..

"agak2 tudung ni warna apa ya bang?sesuai ke dengan baju yang anak2 kita belikan tu?"

Ya Allah Ya Tuhanku betapa Kau telah menunjukkan kebesaranMu kepadaku yang kerdil ini..tanpa disedari air mata ini mengalir laju di hadapan dua manusia yang bertongkat itu tanpa penyaksian mereka sndiri..kerana mereka buta..

lalu sepanjang perjalananku tak henti2nya aku fikirkan..bagaimana mereka yang buta mampu memilih warna pakaian utk dsepadankan? tahukah mereka bagaimana warnanya hijau?merah?biru?atau mereka hanya mengenal hitam semata2?

Ya Allah tak dapat kubayangkan jika aku berada di tempat mereka..Demi Allah sesungguhnya aku bersyukkur dikurniakan nikmat penglihatan ini Ya Allah..dan demi Allah juga aku memahami bahawa mereka yang buta mata dan derita di luarnya sedang bahagia di dalam hati kerana mensyukuri takdir mereka sndiri..



hambaMu yang bersyukur
~~srikandi_islam~~

WaRkaH RinDu BuaT AnaKkU

Assalamualaikum anak Ummi...

Ummi doakan di mana sahaja anak Ummi berada, semoga anak Ummi kekal diredhai Allah, diberkati, drestui, disayangi dan dikasihi Allah s.w.t

Hampir 4 tahun Ummi dan Abi menanti kehadiran anak Ummi yang bakal menceriakan dan menyinari khidupan kami yang bahagia..bila agaknya Ummi dapat bertemu muka dengan anak ummi ni ye? Rinduuuuu rasanya hati pada anak yang Ummi kasihi..smoga anak Ummi cepat hadir ke pangkuan Ummi dan Abi ye sayang..

Telah hampir 4 tahun Ummi dan Abi bersabar menunggu kehadiran anak Ummi tanpa henti berdoa kpd Allah..apa salahnya kami terus bersabar dan terus setia menanti..kerana Allah telah mengurniakan kami kesabaran yang tinggi sepanjang penantian ini..

Ummi sentiasa berdoa agar penantian Ummi dan Abi tidak sia-sia kerana kami yakin akan hikmah dsebalik ujiannya ini..smoga anak yang bakal Ummi kandunngkan nanti merupakan insan kamil..terpelihara sahsiahnya, tinggi imannya, serta baik budi pekertinya..

Semoga anak Ummi mampu menjadi seorang khalifah Allah yang alim, adil, khusuq, tawadhuk, tenang, istiqamah, penyayang, sopan santun, baik tutur kata, berani, tegas, tetap pendirian serta sempurna agamanya..

Semoga Allah akan kurniakan Ummi dan Abi anak yang cukup sempurna sifatnya,baik, bijak, petah, cantik, menyenangkan semua oranng serta penuh dengan segala sifat2 mahmudah dan djauhi dprd segala sifat2 mazmumah..insyaAllah..

Ummi dan Abi yakin pada janji Allah bahawa sesungguhnya kesudahan yang baik untuk orang2 yang bersabar..insyaaAlah..aminnnn..


DOA SEORANG UMMI
~~srikandi_islam~~

Mutiara Kata Keluarga Bahagia

artikel ni diposkan oleh seorang yg tdk dkenali (anonymous) yg telah menyelitkannya dalam komen beliau dlm salah satu artikel sy..so instead of just letting it all alone there unshared, i decided to copy n paste it here so that we could all benefit from it..ok..enjoy reading..


Bahagiakanlah keluarga kita sebelum membahagiakan orang lain.

Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera.

Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.

Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.

Seorang yang bekerja keras untuk menunaikan tanggung jawab kepada keluarganya adalah bukti kasihnya kepada keluarganya.

Tingginya darjat suami ditentukan oleh perjuangannya menjadi pemimpin rumah tangga, sehingga dituntut menjadi teladan yang baik bagi keluarga yang dipimpinnya.

Sesungguhnya keluarga itu tempatnya yang aman dan selesa dalam berkongsi suka dan duka.

Kasih sayang yang terjalin diantara anak dan ibubapa mampu melahirkan sikap jujur dan terbuka.

Kekuatan cinta yang tulus mampu menggerakkan lisan untuk senantiasa berterima kasih kepada pasangan, anak ataupun ibubapanya.

Mencintai keluarga adalah amanah bagi setiap manusia.

Pecinta keluarga tidak akan membiarkan dalam rumahnya berlaku keburukan dan kemaksiatan.

Anak-anak lebih memerlukan contoh dan keteladanan dari kedua ibu-bapa mereka daripada celaan dan kekerasan.

Kehidupan kita akan berubah apabila dimulai dengan perubahan diri, keluarga dan persekitaran.

Mahkota orang tua adalah anak cucunya dan kehormatan anak-anak adalah kerana nenek moyang mereka.

Apabila setiap ahli keluarga saling mencintai, menyayangi, dan saling mengalah, nescaya seluruh masyarakat akan menjadi baik, aman dan damai.

Keharmonian keluarga terletak pada sikap tanggungjawab dan terbangunnya komunikasi yang sihat diantara ahli keluarga.

Komunikasi dalam keluarga akan senantiasa terpelihara selama komunikasi dengan Allah pun tetap terjaga.

Keluarga yang dekat dengan Allah akan menjadi keluarga yang layak ditolong olehNya dalam setiap urusannya.

Rasul saw bersabda, paling dekat dengan ku kedudukannya kelak pada hari kiamat adalah orang yang paling baik akhlaknya dan sebaik-baik kamu ialah yang paling baik terhadap keluarganya.

Barangsiapa bersusah payah mencari nafkah untuk keluarganya, maka dia adalah seumpama seorang mujahid dijalan Allah.

Warisan termahal dan terbaik dari diri kita untuk keluarga, keturunan, dan masyarakat adalah keindahan akhlak kita.

Allah mencintai orang-orang yang selalu berjuang memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat.

Cintailah suami atau isteri kita dengan memuliakan ibubapa dan keluarganya.

Bagaimana kita bersikap kepada anak-anak kita, begitu pulalah mereka akan bersikap kepada kita. Maka berikan sikap yang terbaik kepada mereka

Jika Allah cinta kepada sebuah keluarga, maka salah satu cirinya ialah keluarga itu dibukakan hati untuk ilmu agama.

Kebahagiaan sesuatu keluarga bukanlah diukur dari segi mata-benda, tapi sejauh mana keta’atan keluarga kepada Allah.

Ibadah seorang ibu adalah modal bagi lahirnya anak-anak yang soleh yang akan menjadi benteng bagi ibubapanya kelak di akhirat

Sunday, April 25, 2010

My SweeTie Pie

she is my only adorable sister i ever had in my life n i love her so much..

Scrapbook at WiddlyTinks.com
Photo Tinks by WiddlyTinks.com


isnt she pretty?yeah..people keep on saying "shah,knapa adik ko cantik,ko tak cantik?ko kakak buluh betung ekk?"

adeh..what would be the better answer for me rather then blushing my chubby cheeks on that particular humiliating question..but guess what? i dont care what people said coz i also do not denying the fact..

she is prettier..mature..clever n even 'garang' than i am..sometimes she seems to be my idol who i admire so much regardless her age of 21 y.o..she is adorable n eaasy going person..she's positive in verything she do n full of enthusiasm..she cant stay still doin nothing coz she's so energetic..even sometimes im quite 'rimas' on her 'kerajinan' yet i like it that way rather than seeing her either upset, depress or tension in any condition..

bukan mudah mlihat dia mnenagis mlainkan ktika dia dalam kusyuq berdoa n brmunajat kepadaNya..yes..she's pious..pious than i am or i used to before..never did she let her bare foot be seen by others non mukhrim but i do sometimes (or even most of the times)..wherever she goes even to a nearby shop downstairs our 'flat', she would be wearing socks..seriously..me?emmmmm nope..

whatever it is..she's my joy..my one n only sister..the one i used to brag about to most people i've met in my entire life..the one i am proud of n the one who lend her shoulder for me to cry on..i love u sis...i love u so much..my whole life is meaningless without u cheering me up..keep on spreading ur love my dear coz once u stop,means that u've stop somebody's world from spinning..huhu..mmmuuaaahhh

~~me in my spinning world~~
~~serikandi~~

My SweeTeSt HeArt EveR

Digital Scrapbooking at WiddlyTinks.com
Photo Tinks by WiddlyTinks.com


my only beloved hubby..i love u forever n ever..

aku :aku kata aku tak suka,aku tak suka la..ko tak faham2 ke?

emmm..itu la ayat yang berulang kali aku katakan pada dia satu masa dulu..ayat yang tak pernah lekang aku ulang dan tak pernah jemu dia dengar..
"ko tengok la diri ko tu..dah la pakai sluar besar dengan rantai2 besi,baju hip hop, merokok plak tu..sori la wey..not my taste.."

dia :ko cakap la macam mana skalipun aku tetap akan usaha dapatkan ko..bagi aku yang susah dapat tu la yg susah aku nk lepaskan..yang susah dapat tu la lagi aku nak

aku :ok..kalau betul ko nk sgt kt aku,kalau brani jumpa la mak ayah aku..cakap sndiri ngn dorg yang ko nakkan anak dorg ni..

aku main2 je cakap mcm tu..tp last2 dia nekad jumpa mak ayah aku..baru brapa bulan kenal dah berani jumpa mak ayah aku minta izin utk bkawan dgnku..

dan sekarang aku sedar bahawa sesungguhnya aku telah menjilat semula ludahku sendiri..apa tak nya..segala usaha dia untuk dapatkan aku brjaya cairkan hati keperempuananan aku ni..dan aku JATUH CINTA buat kali ke brapa ntah tapi yang pasti itulah cinta aku yang terakhir..dan skrg aku tak pernah menyesal mngenali siapa dirinya sbenar dan tak kesal menyintainya dan takkan pernah berhenti mencintai dia..insyaallah..

my abang sayang..i dedicate this special song for a special someone like you n it is dedicated sincerely from the very bottom of my heart..

When I first saw you, I saw love
And the first time you touched me, I felt love
And after all this time, you're still the one I love

Looks like we made it
Look how far we've come my baby
We mighta took the long way
We knew we'd get there someday

They said, "I bet they'll never make it"
But just look at us holding on
We're still together still going strong

(You're still the one)
You're still the one I run to
The one that I belong to
You're still the one I want for life

(You're still the one)
You're still the one that I love
The only one I dream of
You're still the one I kiss good night

Ain't nothing better
We beat the odds together
I'm glad we didn't listen
Look at what we would be missin'

They said, "I bet they'll never make it"
But just look at us holding on
We're still together still going strong

(You're still the one)
You're still the one I run to
The one that I belong to
You're still the one I want for life

(You're still the one)
You're still the one that I love
The only one I dream of
You're still the one I kiss good night
You're still the one

(You're still the one)
You're still the one I run to
The one that I belong to
You're still the one I want for life

(You're still the one)
You're still the one that I love
The only one I dream of
You're still the one I kiss good night

I'm so glad we made it
Look how far we've come my baby



Digital Scrapbooking at WiddlyTinks.com
Scrapbooking Photo Tinks by WiddlyTinks.com


sarangheyo,
~~ur katik~~

iLmU

barangsiapa yang ingin hidup bahagia di dunia, pelajarilah ilmu..
barangsiapa yang ingin hidup bahagia di akhirat, pelajarilah ilmu..
barangsiapa yang ingin hidup bahagia di dunia dan akhirat pelajarilah ilmu..

org yg memiliki kjayaan belum tentu memiliki Hasanah
sbaliknya org yg memiliki Hasanah pasti memiliki kejayaan
dan antara sumber hidup yang Hasanah adalah:-

1)rumah yang besar
2)kendraan yang mewah
3)pasangan yanng soleh n solehah
4)jiran yang baik

Monday, April 12, 2010

BabiEs

hope u guys watch all the videos i added in the video bar at the top of my blog..they are all about babies n kids..enjoy watching..

just by watching a baby laughing make us laugh out loud too rite?betapa indahnya kejadian Tuhan..Subhanallah..for me personally, babies are the most beautiful creation..kulit halus gebu,mata bulat,bibir merah delima,rambut lembut bak sutera,suara lunak mmpersona,senyum n tawa mnyentuh jiwa dan wanginya seharum bau syurga...Ya Allah indahnya ciptaanMu..Ya Allah Ya Tuhanku kurniakanlah kepadaku ciptaanmu yang indah itu..aminnnnn



Sunday, April 11, 2010

mY wEdDiNg DaY



DATE:26 November 2006
TIME:10am - 4pm
VENUE:Al-Malik Faisal Hall,UIA Matriculation Centre,Petaling Jaya,Selangor.
(Pada tarikh keramat ni Siti Aishah Binti Zainudin telah slamat diijabkabulkan dengan pasangannya Ruzailan Bin Karim..)

I open up my eyes n begin that particular most important day in my life ever with a very calm,nice n sweet smile. lepas semua org dlm kluargaku bersiap (kecuali kak uda coz she is sitting her SPM on my wed day..im so so so sorry for choosing that date dear)there comes ijad telling us that the elevator is not functioning..OMG why does it happen on my very important day today?so sbb xnk lengahkan masa aku sbg pengantin tpaksa turun anak tangga dr tgkat 16 ke bwh..phewww lucky for me not yet wearing my wedding dress while going downstairs or otherwise there might be papparazzi following my ass..hahhaha..

poor my family who have to bring along hantaran masa turun tangga..all the cakes,choclates,telekung,sjadah,buah2 n everything..emmm..mungkin ada hikmahnya ujian Tuhan masa tu..Alhamdulillah everything was just fine n nobody injured except aku yg brpeluh2..haha..dh la baju yg aku pakai tu utk akad nikah..nasib baik xbusuk..haha

dh slamat masuk kete kami sume baca doa smoga Allah permudahkan perjalanan kami n smoga majlis brjalan lancar..aminnnn..then we went straight to UIA..mak andam dh sedia menanti..smpai2 je aku trus dmekapkan utk akad nikah..rasa mcm magic that i wasnt afraid at all..brdebar pun x..trasa hari brlalu dgn sgt tenang n masa brgerak prlahan..soooooooo calm..Syukur Alhamdulillah..

diiringi mak andam n all my frens aku dbawa ke masjid dmana my hubby is waiting for me already..i bet he might be sooo afraid n nervous there since sumenyer bgantung pd lafaznya..huhu..while im still in my calm n confident mode walking to the centre of the ceremony wiz feeling like a princess that all eyes on me..haha..i feel sooo pretty that day..tq mak andam (kak zie)







lepas cramah sket n bacaan taklid tibalah masa yg dtggu iaitu lafaz akad nikah oleh bakal suamiku..huhu..dgn slamba aku brbisik pd sal,my fren yg jd pngapit aku that day "lan msti lafaz laju gler..aku tau sgt dia tu"..tepat spt sangkaan aku,dgn laju gler dia ucapkan lafaz akad nikah..then imam kata "xsabar betul pengantin kita ni..laju je lafaz" sume gelakkan dia..hahaha..

tp syukur Alhamdulillah walaupun laju,dgn skali lafaz je aku slamat jd isterinya yg sah..then me n my mom have to exchange our oath..thats the most emotional oath we've ever had where not only me n mak cry but everybody in the mosque..iskk iskk..tell me who wouldnt cry for an oath of a mother who need to let her daughter to a man she's married to..we both hugging each others in tears..a happy tears actually..







tq to my whole family who making sure that all my dream came true in this wed day..for helping me while i becoming a queen of the day..tq mak ayah for raising me up all this while..n starting from that day onwards my husband will take responsibility from both of u to take a very good care of me..to love n cherish for best n worst,sick or health,poor or wealth..insyaAllah..n tq to my hubby too..accepting me for who i am n loving me without condition..







tq all my frens who helps me a lot in my wed process..i love u all..mmmuaaahhh.. sab,sal,min,an,azimah,ara,nojie,poja,sham,su n all..tq so much..tq Allah..syukur Alhamdulillah that my wed day run smoothly..

FaiTH, TRuST,HoPe & CoNFiDeNCe


i've read this bfore n i would like to share it wiz everybody coz for me its so real in our life so figure out the wisdom bhind these words..

1)Once, all villagers decided to pray for RAIN, on the day of prayer all people gathered and only one boy came with an umbrella ( THAT'S FAITH ).

2)Example of the feeling of a one year old baby. when you throw him in the air, he laughs because he knows you will catch him ( THAT'S TRUST ).

3) Every night we go to bed without any of assurance of being alive the next morning but still we set the alarms in our watch to wake up (THAT'S HOPE ).

4) We plan big things for tomorrow inspite of zero knowledge of future and having certainity of uncertainities ( THAT'S CONFIDENCE ).

pEsaN aYaH II



1- sebaik2 pemberian dan hadiah adalah kata2 hikmah..kau dengar, baca lalu kau simpan sebaiknya..kemudian kau smpaikan kpd saudaramu yg Muslim dan ajari dia..perbuatan itu menyamai ibadah selama setahun.. (hadith riwayat Ath-Thabrani)

2- tujuan kita dtg ke dunia ini adalah utk mggembirakan semua org..dhari klahiran kita semua org trsenyum girang menyambut sedangkan kita menangis..dhari kmatian kita biarlah semua org menangis sedang kita tersenyum puas krn tlh mnyempurnakan khidupan..(Ibn Hamidi)

3-sesungguhnya dunia itu adalah lautan yg dalam..telah banyak manusia yg karam di dalamnya..maka jadikanlah taqwa sbg prahumu..iman sbg muatannya dan tawakkal kpd Allah sbg layarnya..mudah2an kau akan slamat krn hanya sdikit yg slamat itu.. (Luqmanul Hakim)

4- kasih adalah kekayaan hidup yg akan brtambah apabila dbahagi-bahagikan kpd semua org....4 prkara yg akan mgangkat manusia ke darjat trtggi walaupun amalan dan pngetahuannya sedikit..iaitu lemah lembut,rendah hati,murah hati dan baik akhlak..krn itu adalah ksempurnaan iman..(Hukama)

5-hiduplah seperti pohon kayu yg lebat buahnya dan rendang dahannya dan tumbuh dtepi jalan..walaupun dlempar batu tetap dbalas dengan buah dan menjadi tmpat teduhan.. (Hassan Al-Bashri)

SibLiNgs PaRt4




this tough-innocent look-handsome boy is my youngest brother..his full name is Farid Abdullah Aizad Bin Zainudin..we call him ijad..he is the one n only brother in my family who's lucky to be given a very long name..ayah said that he was the last one so its kinda special name for him..but mak told us the real story behind that long name ayah gave to my beloved brother..hahaha..kantoi ayah..

mak said that the name ayah bagi smpena nama bekas awek ayah..faridah abdullah so jd farid abdullah..the only name for my brother is Aizad..on the other hand ayah said that the name was given sbb ayah suka ahli tahfiz yg namanya abdullah aizad..so farid tu nama utk ijad..emm ntah la..mana yg betul kami pun xtau..

i can still clearly remembered the day ijad was born..i was in standard 4..ayah amik aku kt skola n we went straight to Pusrawi where ijad was born..i was soooo xcited to see my new born brother..the day we braught ijad back to home ayah put him on the bed n ask him what name he would like to be his..ayah sebut nama2 tu kalo ijad senyum, itulah nama pilihannya..hahaha for me its so funny n ridiculous..coz i think a bb would've cry,scream or smile for no reason so how on earth he would be smiling as a signal that he love to choose a name for himself???

i cant recall on which name that ijad smile but at the end of the day he was named as his name today..whatever his name is i still love him..i love him so much that i stop kissing his chubby cheek only when he was 14 y.o..before that,u could have imagine how ashamed he was to acknowledge me as his sister..hahaha coz i kiss him in front of my U mates as well as his schoolmate..

we have a close bonding since i took care of him like a mother coz mak mniaga nasi ayam at that time..akulah yg buatkan susu..suapkan nestum as well as my fingers too..huhu..akulah yg basuh beri2nyer..bedakkan,lampinkan n sorong dia ke hulu ke hilir smpai jatuh tangga..hahaha i dont wanna recall that incident..oh that poor little chubby boy had made me cry just by remembering it..let it just well burried in my mind along wiz other bitter moment in my life..

today ijad is no longer chubby but tough,tall n handsome boy..he's about to sit for his SpM after aidilfitri this year..i wish he will be successful in everything he do..i wish he can be whoever he wanted to be the most..emmm..kakak sayangggg ijad..



aku kakakmu,
dan kau adikku..
~~serikandi~~

Saturday, April 10, 2010

SibLiNgs PaRt3



this is my one n only beloved sister i've ever had in my life..her beutifully given name is Fatima' Azzahraa' binti Zainudin..she's 6years younger than me..she's pretty,sweet,nice, lovable n charming..we used to call her nomey(pronounce as no may)..why?bcoz masa kecik dia comey lotey sgt..mcm anak iran..mata bulat,muka putih,rambut perang,perut buncit..erkss..yeah its for real la..tok yg bg nama nomey-panggilan manja menggantikan comel-but she's mature enough to be called nomey so we call her kak uda since she was 12 y.o..

we remember her most on da 'kirim salam' incident..once ayah told us not to fall in love bfore rite time comes..ayah pesan blajar pndai2 dulu dh masuk U br bleh bcinta..she hold that words so tight that she never accept anybody's regards to her especially from boys..haha..she was just 5 or 6 y.o that time when her boy rakan sbaya sbelah umah kirim salam..what she reply was shocking everybody..'aku xnak jawab lg salam ko..nnt aku masuk U br aku jawab'..hah?

what an innocent little girl..sgt mendengar kata n taat smpai xkena tempat..huhu but i can see her as an obedient child that time onwards..brmula dr sekecil2 smpai la sbesar2 pesanan mak ayah, sume dia ikut..that's why she's the most beloved one in my family..everybody loves her so much n i know why n i never envy her for that bcoz i love her sooooooo much as well..

she's 21 now n she became my best fren ever..even she's 6 years younger than me still i consider her as my elder sister..why?coz she's full of advice n wisdom n she answer all my questions n never say no each n everytime i need her to be by my side..that is what i am suppose to do to her as my younger sister..on the other side of coin she did all for me..n sometimes she made me cry for not bcoming a good sister she could rely on..

emmm sometimes i wonder why..is it i was suppose to be in her body n she's in mine? bcoz she looks,speaks n acts far so mature than me..but at the end of the day i realize that we both have to be a younger n elder sister to each other..when i feel sad,she lend me her shoulder to cry on n vice versa..when she upset, i bcame a clown to cheer her world up again..in a nutshell our love will be lasting forever..tq my dearly sister..i love u so much..mmmuuuaaahhhh



lots of love,
bunch of kisses n hugs,
~~serikandi~~

pEsaN aYaH

video

watching the video of that cute little boy does blow me into tears..how on earth he could cry just by telling a story of our beloved Saidatina Fatimah Azzahraa..why did he cry?what a 7 years old boy knows about Saidatina Fatimah Azzahraa?who is he to cry on Saidatina Fatimah Azzahraa?is he having any connection to Saidatina Fatimah Azzahraa?is he her son?her grandson?no..not a son..not a grandson..not even great grandson..nothing..he is just one of her thounsand Muslim brothers..

he was just 7 years old yet indeed he made me realize how far i'am from remembering our beloved Saidatina Fatimah Azzahraa..in just 7 years of life, he sound like he knew her throughout her lifetime..my 27 years of life on the other hand had make me fall far2 away from getting to know Saidatina Fatimah Azzahraa..how can a 7 years old boy feel the pain that Saidatina Fatimah Azzahraa used to feel but not me?how can he see all that Saidatina Fatimah Azzahraa used to see but not me?

ayah slalu berpesan..pandanglah apa yang dperkatakan..jangan pandang siapa yang berkata..sebab sorg kanak2 juga mampu mnyampaikan ilmu kpd org tua bgitu juga sbaliknya..org miskin juga boleh mnginsafkan org kaya n bgitu juga sbaliknya..aku paham maksud ayah..kdg2 ilmu itu kita pelajari dr sorg yg kita xsangka akn mnyedarkan kita ttg sesuatu..n today that boy teach me something..alhamdulillah..


wishing to have a bb as smart n pious as him..
~~serikandi~~

Friday, April 9, 2010

SibLiNgS PaRt2



my third brother..his given name is Mohd Kushairi Bin Zainudin..he's the most quiet person in da house..but fortunately he is the most memorable person in our family..ask me why n i'll answer in 3words..'he is unique'..in what way?of coz in everything u could have imagine..but u wouldnt know it more than those who really are close to him..

he was born on 25 february 1987 n today he is 23 y.o..the most memorable thing about him was his spicy n laser words once he was 10..one day back then in Perlis
ayah gave him some money since he was about to go to shop.. ayah pesan not to buy junk food instead something yang mengenyangkan..then out of sudden wiz nobody expected he reply 'mana cukup duit rm1 yang ayah bg ni nk beli beras..'hahaha..laugh exploded among us till tears..bangchik2..

once in islamic school, he used to be like ustaz..one day while my neighbour came to pur house, i didnt wear tudung coz never did i expect a man would came in a house of others just like that..so my brother gave me a piece of tudung to cover my aurat in front of that stranger man..terharunya aku ada adik mcm ni..sgt menjaga aurat kaum keluarganya..he was just 10 years old at that time..

time flies by n today he was no longer as pious as that little boy he used to be..but still wiz his 'uniqueness'..he was also no longer so outspoken like the 'beras' incident..he is now so quiet n full of mystery..nobody knows him better than himself coz dia sorg yg sgt berahsia skrg..but he still generous n gentleman..i love him for who he was,is n will be..



i love u,
u love me,
~~serikandi~~

SibLiNgs


emmm..what can i say about my siblings?there are four of them n i love them so much..
my second brother..his name is Mustaqeem..on last Mac 28, he's already age 25..he's about to get married the end of this year insyaAllah..

what is most remembered about him is his dimples..yes dimple with 's' bcoz he got 2 of them..so sweet n they make him look so handsome n gorgeous..only when he smile la..but yeah..which sister wouldnt be proud to have a cute baby face brother..most of my frens wanted to get to know him from me just by looking at his picture..huh!so ridiculous..haha..

during our childhood,mak always told us a story how i bite my brother's head..why?did i envy his dimples since i just got one?of course not..did i envy his 'handsomeness' since i was just a plain girl?nope..mak said that i bite him bcoz 'kakak suka cium abg..cium smpai naik geram tgk adik comel n montel..sebab tu kakak gigit abg..'haha..im wearing a wishful hat rite now n wish that i could still bite him now whenever i feel so geram towards him..

what i will never ever forget about my second beloved brother is that one day during my UPSR, that very particular morning, he accompanied me to wait for the school bus..then out of sudden he said 'kakak..jawab xm elok2 tau'..OMG for the very first time, i heard my brother give me a motivational support..i cried after he left me waiting for the bus..then,with his couragement i went to sit my UPSR confidently with mind setting that my beloved brother wanted to see my success in that particular xm..

today he is a fully grown up handsome young man..he's getting married soon n i wish he's bcoming the best of what he wanted to be the most..since he is the elder brother in the family i wish he could fulfill the characteristic as well as responsibility as a head of family..nothing else that a sister would like to see from her brother except his happiness in his whole life..i wish that his wife could be the best thing he ever had in his life n she could give him more than what he have got in our family..i love u my dear..


me n my floating mind,
me n my imaginary island,
~~serikandi~~

Thursday, April 8, 2010

My PaReNts


mak n ayah..
they are getting older now..melihatkan uban memutih kepala dan gigi yang semakin berkurangan sometimes make me cry inside..

this two great person were once taught me to walk and picked me up each and every time i fall..they taught me to talk and kept listening even they didnt understand my words..they taught me to be strong no matter what comes around..

this two great person were once feed me even there's nothing left for them to eat..they wiped my tears each time i cry and never punished me even i cried for no reason..they stay up all nite and cover me with blanket whenever i sick..

this two great person
they braught me up so well and took a very good care of me..they are the reason why i never give up in everything i do..because they never taught me to do so..thanks to them that i am a strong woman today..you both sacrifice lots of tears, sweat n blood just to raise me up to be who i am rite now..

and now its time for me to return the favour to them..i will give them all my love inside me..i will solute, give my respect n honour to them..but yes, whatever i do even carry the biggest mountain on my shoulder, still i couldnt pay back whatever this two greatest person had ever done to me..

mak..ayah..jauh di lubuk hati kecilku ini, kumohon restu dan doa kalian agar aku terus cekal dan tabah sebagaimana cekal dan tabahnya kalian menjaga dan mendidikku sepanjang umurku..terima kasih atas segala yang kalian korbankan selama ini demi membesarkanku..titisan darah,keringat dan airmata kalian dalam mendewasakan aku tak mungkin terbalas melainkan doa agar Allah menempatkan kalian di syurga teratas...amin ya rabbal alamin...


mak dan ayah..
anugerahku yg terindah..
~~srikandi_islam~~

Wednesday, April 7, 2010

BiLa NanTi KaU bEsaR AnaKkU



Bila Nanti Kau Besar Anakku
Bicaralah Yang Baik-Baik
Biar Senang Hati Ayah
Biar Senang Hati Ibu

Bila Nanti Kau Besar Anakku
Cita-Cita Biar Mencecah Langit
Jangan Setapak Pun Kau Mengalah
Sebelum Sayangku Berjuang
Kerana Setapak Langkah Sumbang
Seribu Tahun Padi Sambang
Seabad Bumi Gersang

Bila Nanti Kau Besar Anakku
Warnailah Layarmu Dengan Warna-Warna Indah
Membiru Memutih
Damai Dan Bersih

Jangan Sesekali Kau Calitkan
Warna Hitam Di Layarmu
Kerana Yang Sekali Itu
Bisa Mencacatkan Birumu
Bisa Mencacatkan Putihmu

Peganglah Sayang
Peganglah Pesan Ayah
Peganglah Pesan Ibu
Demi Tuhan
Demi Ayah Dan Ibu

Bila Nanti Kau Besar Anakku
Jangan Lupa Ayah Dan Ibu
Jangan Lupa Kami Yang Sedang Beradu
Taburilah Dengan Bunga-Bunga Doa
Biar Sejuk Ayah
Biar Sejuk Ibu


~~Nukilan Ibu Bapaku~~
Duniaku,Akhiratku..
Srikandi_Islam


U oPeN uP My MiNd

2 days ago i watch Ziarah aired on Astro Oasis..this episode made me realize how lucky i am to be born in Malaysia..it also made me realize how i should be so much thankful to Allah S.W.T for giving me so many opportunities which others had none n keep on begging for..let me bring u back to my precious journey of mind in this Ziarah..

there is a small school in Lilongwe,Malawi which occupied by only 92 students together with their 2 teachers who teach 3 to 4 subjects each..there they met young boy who i guest at the same age of my 20 years old sister..he's walking as far as 6km from home to school everyday since there is no public transportation in that poverty area..

what amazed me most was the reason why he could bravely struggle walking the very same 6km street every sinngle day just to go to school..his reason was that he went to school to study hard to become a successful doctor n give free treatment to all residents in his village..

moreover,he also wanted to collect money as a doctor to go to Makkatul Mukarramah to pray n wish Allah to bless him as His servant as well as make him a good person inside out..he wanted to thanks Allah for all opportunities that knock his door of life n all the blessings he's bestowed with..he wanted to pray that Allah make him a better person in future so that he can change the future of Malawi..

what a big dream for a little young man like him..n ask ourselves what was our dream when we are at the same age of him?does our dream came true rite now?r we starting to have another new dream even not yet accomplishing the old one?

the man..he's not even finish his study n never did he ever went outside Lilongwe for once in his life but yet he's already dreaming of going to Makkah..
the man..he's not even yet a successful doctor n never did he see medicines but he's start to imagine treating his whole neighbourhood..
this young high spirited man is not yet achieving his dream but he already had the intention to go to Makkah to thanks Allah for everything he had in his life..

let us ask ourselves..is there anybody in our family or in our neighbourhood that resemble this man?is the man in me?is the man in my sister?my parents?my kids?my students?arent we be so proud to have that man around us so that we will never forget to thanks Allah for all His bless upon us..tq young man to open up my mind


its me,myself and i,
serikandi