twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Thursday, May 27, 2010

KaLau ALLah MaHa PeNgasiH KeNaPa BuaT NeRaKa?


Ini kisah benar..kisah seorang gadis Melayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama.

Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Aku tak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan itu, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan. Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda...setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat.

"..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peraturan ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka..."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak.

"Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?"

Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab:

"Dik, kalau takde neraka, saya pun tak nak ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga...Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:

"semua benda2 tak baik tu akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik,orang jahat, semua akan masuk syurga..Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..takde siapa yang terima hukuman..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok.

Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Sebab Tuhan itu 'baik'. Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"A'ah...mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:

"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil. Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain. Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji kat atas dunia ni. Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan HAK kita untuk berpakaian sesuka hati kita."

Ingatlah; semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian..semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita jugak.

*untuk dikongsi bersama...
http://koleksi-ilmiah.blogspot.com/
~~serikandi~~

PeJuaNg TiNgkaTaN SaTu


(gambar sekadar hiasan semata-mata)

“Bising betullah abang-abang Form 5 di belakang itu” saya merungut.

“Asyik melepak dan buat bising.” tambah Azman.

Kami para pelajar Tingkatan 1 berasa tidak puas hati. Bukankah sepatutnya kami mencontohi abang-abang itu. Salah satunya ialah dengan hadir awal ke Musolla dan duduk di saf hadapan. Biar kami di belakang-belakang menjadi makmum paling akhir.

Barangkali itulah namanya kejutan budaya. Kami masuk ke sekolah agama, semangat tinggi mahu menjadi baik serta melihat yang baik-baik. Sukar untuk menelan dan menghadam realiti bahawa tingkah laku para senior memeningkan. Buat bising, ponteng solat jemaah di Musolla, pasang lagu Rock Kapak kuat-kuat, buli adik-adik dan pendek kata, semuanya semak di pandangan mata.

Setiap hari ada gelora di dalam diri. Kepala yang baru belajar mengenal serban, rasa berasap menahan kemarahan. Saya tidak pasti dengan orang lain, tetapi setiap hari saya tidak gembira memikirkan hal ini. Saya berazam untuk berhenti diam. Saya mesti bersuara. Sampai bila mahu memilih cara terlemah mencegah mungkar?

Setelah ikatan serban menjadi kemas, gulungan kain pelekat di dada sudah sempurna, bekalan cekal dan berani yang dikutip sedikit demi sedikit sudah mencukupi, saya nekad untuk bersuara.



MALAM ITU..
(gambar hanya hiasan semata-mata)
“Baiklah, itu sahaja tazkirah saya untuk malam ini, kita tangguhkan…!” kata-kata Abang Faizal menutup Tazkirah Isyak terhenti.
Saya menarik-narik bucu kain pelekat beliau.
“Kenapa?” Abang Faizal bertanya kepada saya.
“Ana nak cakap!” saya memberitahunya.
“Oh, sekejap ya. Ada budak Form 1 ini mahu bercakap” Abang Faizal memberi laluan kepada saya.

Saya nekad. Malam ini saya mesti bersuara. Meningkatkan satu tahap nahi mungkar dengan lisan. Saya menatap wajah kawan-kawan di saf depan. Manakala di saf belakang, abang2 senior membetulkan sila dan menumpukan perhatian kepada saya yang kelihatannya seperti mahu mencari masalah.

“Assalamualaikum wa Rahmatullah wa Barakatuh. Saya meminta maaf kerana mengganggu masa anda semua. Nama saya Hasrizal dan saya adalah pelajar Tingkatan 1M. Dahulu, saya bersekolah di sekolah yang bercampur dengan murid pelbagai bangsa. Ada India, ada Cina, di samping Melayu seperti kebanyakan kita. Semasa di sekolah rendah, kami belajar agama sedikit-sedikit sahaja malah kawan-kawan Cina saya, tidak begitu peduli kepada soal agama. Tetapi amat menyedihkan, saya dapati pelajar Cina dan India di sekolah rendah saya, lebih baik tingkah lakunya berbanding kita pelajar di sekolah agama…” saya memulakan bicara.

Senior di belakang sudah kepanasan.Ada yang membeliakkan mata dan mengepal penumbuk. Saya hanya mengangkat sedikit pandangan untuk melihat mereka tetapi segera kembali kepada teks tazkirah di tangan. Takut!
“Sekolah Izzuddin Shah ini, disebabkan oleh perangai kita, ia menjadi seperti durian. Di luar nampak elok tetapi dalamnya berulat! Kita jadi seperti orang buta yang setelah diberikan tongkat, membuang tongkat dan jalan meraba. Saya sangat kecewa. Abang-abang sepatutnya menunjukkan contoh yang baik kepada kami, adik-adik Form 1. Abang-abanglah yang sepatutnya datang awal ke Musolla dan duduk di saf hadapan. Biarkan kami sahaja duduk di belakang untuk mengikut dan mencontohi abang-abang semua. Maaf kalau kata-kata saya tidak sopan. Saya hanya menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang Muslim!” saya menamatkan ucapan.

“Woi, blah la! Macam bagus je. Siap la nko!” pelajar-pelajar senior sudah bersorak sorai di belakang. Badan saya menjadi seram sejuk. Kawan-kawan setingkatan bangkit mengerumuni saya.
“Tahniah Has! Bagus! Bagus! Padan muka mereka. Puas hati aku!” kata Abbas kepada saya.
“Terima kasih kerana menjadi jurucakap kami!” kata Aswan pula.

Tindakan nekad saya itu disambut baik oleh rakan setingkatan. Namun suasana di Musolla menampakkan sebaliknya. Saya mengambil masa yang panjang untuk keluar meninggalkan Musolla. Bimbang sesuatu yang tidak elok terjadi. Saya segera teringat kepada pesanan Luqman yang diajukan kepada anaknya:
“Wahai anakku, dirikanlah Solat. Dan perintahkanlah yang maaruf serta cegahlah kemunkaran. Juga hendaklah kamu bersabar atas apa yang pasti menimpa kamu. Sesungguhnya urusan itu memerlukan kepada seteguh-teguh keazaman” [Luqman 31: 17]

Saya sudah tahu tentang itu.
Namun malam ini saya belajar untuk merasainya.
Benarkah tindakan tadi? Patutkah diri rasa menyesal atas tindakan itu?
Pelbagai lintasan fikiran datang. Tetapi hanya satu sahaja yang pasti. Ia sudah berlaku! Maka saya tidak perlu memikirkan kewajaran tindakan itu. Sebaliknya apa yang penting ialah membuat persiapan terhadap tindak balas yang bakal berlaku. Apakah abang-abang itu insaf dengan teguran saya? Mentaliti seorang budak yang naif di usia 13 tahun, mengharapkannya. Tetapi ia jauh daripada kebarangkalian yang boleh diletakkan harapan.

Melintasi koridor daripada Musolla menuju ke asrama di Blok C, adalah seperti melintasi Titian Sirat! Saya resah melihat pelajar-pelajar Tingkatan 2 dan 3 merenung tajam ke arah saya.
“Habislah kau!” kata seorang pelajar Tingkatan 2.
Mukanya sangat menampakkan kebencian kepada saya.
Kaki terasa lemah. Saya berjalan longlai untuk sampai ke bilik.



MALAM BERPUAKA..

Malam itu, seperti biasa kami ada Tazkirah di bilik masing-masing sebelum lampu dipadam untuk tidur. Semua pelajar Bilik C dan D di blok kami berhimpun di hujung dorm. Giliran Zain memberi tazkirah untuk malam itu. Tetapi kami semua tidak dapat menumpukan perhatian kepada pengisian beliau. Terdengar bunyi hiruk pikuk di luar blok bagai ada kekecohan yang mengepung kami. Zain memberhentikan tazkirah.
Kami semua mengendap di tingkap blok asrama.

Allahu Akbar!
Jantung saya seperti mahu terputus. Kelihatan brgitu pelajar berhimpun di keliling Blok C. Ada yang membawa kaki meja, ada yang membawa kerusi patah, besi katil dan macam-macam lagi. Semuanya menjerit-jerit. Marahkan saya, bunyinya.

“Mana budak Form 1 celupar tu? Keluar! Keluar!” mereka menjerit.
Saya berasa amat takut.Demikian juga kawan-kawan yang lain.
Saya rasa begitu bersalah terhadap mereka kerana telah menyusahkan semua dengan tindakan ‘fikir singkat’ di Musolla tadi. Saya masuk ke dalam kelambu, membuka Surah Yasin dan membaca ayat demi ayat mencari ketenangan dan kekuatan.
“Dummm!!!” pintu bilik kami dihempas. Seorang senior Tingkatan 5 menceroboh masuk ke bilik kami. Saya kenal siapa beliau. Rambo! Itulah gelaran yang diberikan kepada beliau sesuai dengan keganasannya.

“Mana budak Form 1 kurang ajar tadi? Keluar!” beliau menyergah kami semua.
Saya sudah menggeletar. Air mata mula mengalir. Hanya kepada Allah saya berserah.
Tiba-tiba Abang Jamil muncul. Beliau adalah salah seorang daripada Pengawas yang menjaga blok kami.

“Nko nak buat apa kat sini? Kalau nak tunjuk samseng, tunjuk dengan aku!” kata Abang Jamil.
“Nko jangan masuk campur, Jamil! Ini bukan urusan nko. Ini antara aku dengan budak kurang ajar ni!” Rambo menunding jari ke arah saya yang sudah beliau cam.
“Ini memang urusan aku. Aku KP (Ketua Pelajar) di Blok C ini. Mereka semua di bawah jagaan aku. Ko apa hal nak tunjuk terror dengan budak Form 1?” Abang Jamil tegas.

Abang Mahdi dan Abang Azmi juga sudah datang.
Agak janggal saya melihat Abang Jamil, Abang Mahdi, Abang Azmi dan Rambo sama-sama berbalah sedangkan mereka setingkatan.
“Tak apa, malam ini nko selamat! Tapi tunggulah nanti!!!” Rambo mengherdik saya yang masih tunduk di dalam kelambu.
“Langkah mayat aku dulu. Macam bagus je nak belasah budak Form 1!” Abang Jamil ‘menghalau’ Rambo keluar.

KEHIDUPAN BERUBAH SELAMANYA

“Hasrizal, ikut kami. Tidur dalam bilik KP kalau anta nak selamat!” Abang Azmi memanggil saya.
Seperti budak bodoh, keperwiraan saya di Musolla tadi hilang. Saya bangun, mencapai kain pelekat dan bantal, melangkah ke bilik KP yang ada di sebelah dorm kami. Bermula malam ini, saya ditemani oleh Pengawas sepanjang masa. Dari asrama ke kelas, dari kelas ke dewan makan, dari dewan makan ke Musolla, saya sentiasa ditemani oleh salah seorang daripada pengawas yang ada. Semua orang tahu, hanya itu sahaja jaminan keselamatan untuk saya. Tanpa semua itu, saya mungkin menjadi mangsa buli yang boleh menumpahkan darah.

Tazkirah itu tidak memberi sebarang bekas kepada pelajar lain. Mungkin ia sudah dilupakan semua. Namun ia adalah sejarah yang penting dalam hidup saya. Budak sekolah berusia 13 tahun yang baru bertatih menjenguk dunia. Itulah detik pertama saya mengenal makna dan rasa di dalam sebuah perkataan bernama PERJUANGAN.

Ia sungguh memaksa diri menyegerakan dewasa. Saya mula masuk ke alam yang semakin terpisah daripada teman seusia. Saya tidak berani. Saya takut. Sangat takut dan sentiasa tertekan. Tetapi saya terpaksa memberanikan diri. Memaksa diri untuk berani. Hidup bukan lagi permainan dan keseronokan. Ia adalah perjuangan.

***kisah dipetik dan diolah dari ABU SAIF @ www.saifulislam.com68000 Ampang, Selangor..syukran jazilan atas perkongsian bermakna ini..

***artikel ini khas untuk anak2 tingkatan satu di sekolah SMA-MAIWP tercinta..ambillah pengajaran dari kisah benar ini..kepada para ibu bapa, ajarlah anak2 memperjuangkan nasib diri dalam apa2 kondisi..dan kepada para sahabat, ayuh teruskan perjuangan kita dalam membentuk anak2 menjadi pejuang kehidupan..di dunia dan akhirat..insyaAllah..

berjuanglah,


~~serikandi~~

JaNgaN BeRseDih





assalamualaikum semua pembaca..semoga sntiasa dalam kesihatan dan kegembiraan dunia yang Allah pinjamkan kepada kita semua..

La Tahzan..yang bermaksud jangan bersedih..dun be sad..dun wori..be hepi..acapkali la tahzan meniti bibir mereka yg cuba memujuk hati sendiri atau memujuk sahabat2 yg sedang berduka..La Tahzan..Innallaha Ma'assobirin..janganlah berduka..sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang2 yg sabar..

tapi sejauh manakah kita sebagaii manusia biasa ni mampu menahan kesedihan dan cuba menjadi kental, tabah dan cekal dsebalik ungkapan La Tahzan? kuatkah kita hanya dengan mengungkapkan la tahzan setiap kali Allah menurunkan ujian ke atas kita, makhlukNya yang kerdil di alam fana ini?

takkan menangiskah kita melihat pemergian ibunda tercinta ke rahmatullah? takkan trhiriskah perasaan kita melihat pasangan bersama org lain? takkan trguriskah hati kita bila fitnah dlemparkan? takkan trcalarkah jiwa kita yang rapuh bila gagal dalam setiap ujian kehidupan? takkan menangiskah kita? takkan berlinangkah air dari mata?

sekadar menjaga suami yang sakit pun mampu membengkakkan mata gara2 menangis ketika masakkan sup untuknya, pakaikan stokin di kakinya dan mencium pipinya yang panas..aku akui lemah semangatku melihat penderitaan suamiku walaupun sementara..dan aku pun menangis sendiri mendoakan kesakitannya dpindahkan kepadaku..

aku akui dan mengaku sendiri bahawa sesungguhnya aku bukanlah seorang wanita yang kuat dan berselindung di sebalik perkataan La Tahzan..aku adalah wanita sensitif yang cukup rapuh hatinya dan cukup mudah mengalirkan air mata..hanya dengan melihat anak2 kecil berlari2 memeluk dan mencium pipi ibunya sudah cukup meluluhkan hati ni..kerana aku belum ditakdirkan Allah menjadi seorang ibu..maka menangislah lagi aku bersendirian...

melihat orang buta berjalan sendirian, meraba pakaian di gerai2 tanpa mengetahui warna atau coraknya..melihat anak2 yatim merenung keluarga kanak2 lain ketika hari raya..melihat persembahan pelajar ketika melakonkan kisah2 sedih..membayangkan diri dalam kalangan mangsa perang di iran..membaca novel2 sedih..
ketika bertahajud dan membayangkan keadaan diri di akhirat..membayang nasib di tittian sirat al-mustakim..membayangkan dosa dan kesilapan lalu..membayangkan hukuman yang menanti di akhirat..membayangkan kematian dan penantian di alam barzah..mengingati Allah dan nabi..membaca kisah para sahabat dan wali..semuanya berjaya mengalirkan air jernih yang bergenang di mataku..maka menangislah aku sndirian..

jadi ada apa dengan La Tahzan? di manakah perlunya kita bersikap la tahzan? robotlah kita jika tiada setitik pun air mata pernah mengalir seumur hidup di dunia ni..tiada perasaanlah kita jika tidak pernah menangisi nasib diri dan nasib saudara2 kita di dunia ni..

ketika berada dalam keadaan bersedih itulah gunanya La Tahzan..kerana syaitan amat menyukai orang2 yang bersedih dan tidak mampu mengawal emosinya..kerana syaitan mudah merasuk dan memasuki jiwa2 yang sedang goyah dek kesedihan..maka ketika itulah kita perlu kembali kpd konsep la tahzan..ingtkan diri kita supaya tidak terlalu bersedih dengan segala bentuk ujian yang Allah telah tentukan kepada kita..

menangislah..menangislah sepuasnya..menangislah semahunya dan lepaskan semua perasaan sedih yang trbuku di jiwa..menangislah dan biarlah tangisan itu mampu mengubah kita ke arah kebaikan..menangislah menyesali kekilafan diri..menangislah menyesali dosa2 lalu..menangislah demi meluahkan isi hati..dan berjanjilah dalam tangisan itu bahawa kita akan berubah menjadi diri kita yang lebih baik dari apa yang ada sekarang..menangislah..
tapi ingatlah bahawa sesungguhnya bisikan2 di kala kita bersedih tu ada kalanya bukanlah datang jauh dari lubuk hati kita yang paling dalam, sebaliknya dari syaitan yang cuba memanjangkan kesedihan tersebut agar mudah kita dihasut dan dirasuknya...nauzubillahi minzalikkkkk

*peringatan untuk diriku yang mudah bersedih dan juga untuk sahabat2..semoga kesedihan yang kita alami tidak membawa kita ke arah kebinasaan diri sndiri..insyaAllah biiznillah..

La Tahzan,
~~srikandi_islam~~

Friday, May 21, 2010

MeNdENgAr Vs MeMpeRdeNgaR




Cuba lihat orang di sekeliling kita dan lihat kita sendiri. Apakah kita banyak mendengar daripada berkata-kata? ada hikmahnya Allah ciptakan kita dua telinga dan satu mulut. ia adalah simbolik untuk kurang berkata-kata tetapi banyak mendengar.

Malangnya, kebanyakan manusia lebih suka “memperdengarkan” daripada mendengar kerana lidah selalu menyebabkan telinga menjadi tuli. Dalam pergaulan, kita selalu sahaja ingin memonopoli perbualan. Kononnya dengan banyak bercakap kita akan kelihatan bijak berbanding orang yang diam. Kebanyakan kita menyangka orang yang diam itu bodoh, tiada idea dan wawasan. Sedangkan diam itulah terpuji dan bermanfaat.

Kata bijak pandai: “Diam itu banyak hikmahnya tetapi sangat sedikit sekali orang mengambil manfaatnya.” Apakah dengan mendengar kita menjadi hina?Tidak! Dengan mendengar, menjadikan kita orang yang tawaduk (rendah diri). Dan orang yang tawaduk akan ditinggikan kedudukannya oleh Allah.

Allah juga bersifat Maha Mendengar – “ as Sami’“. Allah maha mendengar rintihan, aduan, kebimbangan, luahan rasa daripada hamba-hambanya pada setiap masa, tempat dan ketika. Jika kekasih di kalangan manusia akan jemu jika masalah yang sama diperdengarkan berulang-ulang kali sebaliknya Allah tidak sebegitu. Jika ada jutaan manusia mengadu dan merintih kepada Allah, Allah tetap mendengar semua rintihan itu dengan terang dan jelas. Sedangkan seorang kaunselor, ulama, khadi, hakim yang terbaik sekalipun tidak mampu mendengar dua, tiga masalah daripada klien yang berbeza pada suatu masa dalam keadaan serentak.

Seorang pesakit, datang merintih kerana penyakitnya, Allah mendengar. Seorang menteri mengadu hal-hal negara… Allah mendengar. Seorang isteri mengadu hal rumah tangga… Allah mendengar. Apa pun dan dari sesiapapun Allah tetap mendengar. Pintalah hal sekecil-kecilnya dan pintalah hal yang sebesar-besarnya, Allah tetap sudi mendengarnya. Daripada rintihan seorang pengemis yang merayu untuk mendapatkan sesuap nasi, sehinggalah kepada munajat seorang soleh yang memohon syurga, Allah tetap sudi mendengar, justeru Allah itu bukan sahaja mendengar tetapi Dia Maha mendengar!

Begitu juga Nabi Allah, Muhammad S.A.W..baginda sentiasa memberi hak mendengar kepada sahabat, isteri dan pengikut-pengikutnya. Walaupun, baginda “orang besar” yang memimpin negara, tetapi masih sempat mendengar rintihan anak kecil yang terbiar di tepi jalan di satu pagi Hari Raya.

Di dalam mesyuarat, baginda sering mendengar pendapat sahabat-sahabatnya. Kekadang baginda ada pandangan, tetapi dirasakannya ada pandangan lain yang lebih tepat… maka diambilnya pandangan yang lebih tepat itu!Itulah Rasulullah saw yang paling berjaya meniru sifat As Sami’ Allah swt.

Bagaimana dengan kita? adakah kita banyak mendengar atau memperdengarkan? dengarlah luahan pasangan, sebelum mereka memberontak. dengarlah aduan pelajar sebelum mereka bertindak di luar batasan. dengarlah..dengarlah bisikan orang di sekeliling kita dan jangan biarkan bisikan yang tidak diendahkan bertukar menjadi jeritan yang memeritkan.


~~srikandi_islam~~

CinTa LuaR BiaSa


“Apakah ini kerana Allah?”.
“Ya, wahai isteri ku. Semua ini kerana Allah,” jawab suaminya lalu segera berlalu.
Mendengar jawapan itu Siti Hajar tidak berkata apa-apa lagi. Mata dan hatinya menghantar suaminya Ibrahim AS berlalu pergi. Tega dan redha. Kalau suami ku bertindak meninggalkan aku kerana Allah, aku mesti rela ditinggalkan juga kerana Allah, mungkin itulah rasa hati Siti Hajar sewaktu ditinggalkan Ibrahim.

Itulah sedikit gambaran perpisahan kerana Allah. Nabi Ibrahim AS rela meninggalkan isteri dan anaknya Ismail di bumi yang kering kontang. Satu lembah yang gersang jauh daripada manusia, haiwan dan tumbuhan. Ya, itu semua perintah Allah. Demi cinta khalik yang lebih tinggi dan suci, ditinggalkannya cinta terhadap anak dan isterinya.

Jangan disangka hanya Siti Hajar sahaja yang menderita ditinggalkan, tetapi bayangkanlah juga derita suaminya Nabi Ibrahim yang meninggalkan. Kekadang orang yang meninggalkan lebih perit dan sakit penanggungannya daripada orang yang ditinggalkan. Namun apakah pilihan Ibrahim, bila cinta Allah berbicara, cinta yang lain akan membisu seribu bahasa..

Mengapa hanya kata-kata “apakah semua ini kerana Allah?” yang diminta kepastian oleh Siti Hajar terhadap suaminya Nabi Ibrahim? Mengapa tidak ada ucapan yang lain? Mengapa tidak diucapkan, “kenapa sampai hati kau buat begini?” Tidak, ucapan seumpama itu sama sekali tidak terkeluar daripada mulut isteri solehah seperti Siti Hajar. Apa yang hendak dipastikannya hanyalah satu… semua itu dibuat oleh suaminya kerana Allah.

Ah, agungnya sejarah itu. Namun di mana asas kekekalan cinta itu masa kini? Kadar perceraian melonjak semakin tinggi. Janji hidup bersama, mati berdua hanya jadi mainan kata sewaktu bercinta. Tetapi sebaik musim bulan madu berlalu, cinta semakin hari semakin terhakis. Dan akhirnya usahkan untuk mati bersama, hidup berdua pun sudah tidak mampu lagi. Suami jemu dengan kerenah isteri. Isteri bosan dengan tingkah laku suami… tak berubah-rubah, macam-macam tu juga. Akhirnya, perceraian pun tidak dapat dielakkan lagi.

Mengapa ini berlaku? Jawabnya, kerana dalam hati suami dan isteri itu tidak ada lagi prinsip “kerana Allah”. Rasa syak wasangka, marah melulu, kecewa, jemu, jeran dan terancam mula bersarang dalam jiwa apabila “bukan kerana Allah” menjadi begitu dominan dalam sanubari suami dan isteri masa kini. Semakin lama berumah tangga semakin ketara segala kelemahan dan kesalahan.

Pada mulanya dicuba-cuba juga bersabar. Ah, demi cinta ku pada nya, begitu pujuk-pujuk hati. Hari demi hari, bulan demi bulan, tahun demi tahun, segala-galanya masih “gitu-gitu” juga. Bila suami sampai di muka pintu (pulang daripada bekerja), muka isteri mencuka, keluhan atau leteran pun bermula, tidak ada lagi salam berkucup tangan, tidak ada lagi wangian dan haruman, tidak ada jawapan salam yang sopan…

Dulu pernah suami menegur bersulam kata dengan kiasan dan perlambangan. Namun isteri buat tidak tahu kerana di hatinya juga ada “dendam”. Ah, kau sahaja yang ingin aku berubah, kau pula bagaimana? Aku jemu melihat kau umpama raja dalam rumah tangga yang menyuruh aku membuat segala-galanya. Sejak bangun tidur aku bagaikan hamba sahaya yang asyik membersihkan, memasak, mengasuh, mengemas dan seribu satu kerja lagi, gerutu hati isteri.

Kau tidak pernah berubah wahai suami. Pakaian bersepah. Tingkah laku mu jauh daripada yang ku kenal dahulu. Pantang ditegur, ego mu meledak. Kau semakin bungkam dan bisu ketika aku ingin meluahkan dan menceritakan segala-galanya. Dan perlukah aku meluahkannya lagi, setelah berkali-kali kau seakan tuli untuk mendengarnya!

Jiwa yang kecil akan membesarkan masalah yang remeh apatah lagi masalah yang memang besar. Bila di hati tidak ada lagi “kerana Allah”, rumah tangga akan semakin goyah. Di dalam hati sudah timbul bibit-bibit ingin berpisah… Berpisah secara rasmi dengan jatuhnya talak bersendikan syarak atau berpisah secara sepi, dengan putusnya ikatan cinta tanpa kemesraan dan keharmonian hati.

Jasad rapat, tetapi hati kian jauh terpisah. Sesetengah pasangan nekad terus mengambil keputusan untuk berpisah. Jika begini apa gunanya ditunggu lagi, kita bercerai! Dan sesetengah pasangan pula tetap di situ mempertahankan cinta yang bagaikan hidup segan mati tak mahu – “better bend than break” (biar bengkok asalkan tak patah). Golongan ini sabar mengharungi perkahwinan yang tidak bahagia.

Siapa antara kedua golongan ini yang lebih bernasib baik? Yang bercerai untuk mencari bahagia atau yang bersabar dengan perkahwinan yang tidak bahagia? Subhanallah, hasil kajian menunjukkan setelah bertahun-tahun berlalu mereka yang bersabar degan perkahwinan yang tidak bahagia akhirnya lebih bahagia daripada mereka yang mengambil keputusan untuk bercerai!

Itulah berkat sabar. Kerana kesabaran itu lebih dekat dengan iman. Bukankah kesabaran itu separuh daripada iman. Dan dalam iman itulah tersemat roh kalimah “kerana Allah”. Sesungguhnya, Allah bersama dengan orang yang sabar. Bukankah dalam hidup ini, mereka yang berjaya mengharunginya bukan orang yang bijak, cantik dan ternama… tetapi oleh orang yang sabar.

Justeru, walau seteruk mana kerenah pasangan kita, belajarlah menerima dia seadanya. Bersabarlah dengan sikapnya kerana dia pun hakikatnya sedang belajar bersabar dengan kerenah kita. Jangan marah jika dia tidak berubah mengikut apa yang kita kehendaki kerana kita juga hakikatnya tidak berubah mengikut apa yang kita sendiri kehendaki.

Kita tidaklah setabah Siti Hajar dan pasangan kita pun tidak sebaik Ibrahim… namun setidak-tidaknya kita mengakui dan sentiasa mencuba untuk bersabar dengan peneguhan kata “kerana Allah”. Ingatlah, ragam, karenah dan tabiat pasangan kita bukan semuanya untuk diselesaikan.
Seperti juga masalah-masalah hidup yang lain ada yang dapat diselesaikan dan ada yang tidak.

Bagaimana menghadapi masalah yang tidak dapat diselesaikan? Ya, ada masalah yang kita “kena hidup dengannya.” Selama-lamanya. Ia memang tidak dapat dan tidak perlu diselesaikan… Mengapa? Allah takdirkan begitu sebagai saluran kita merintih, merayu dan bergantung kepada-Nya.

Oh, rupa-rupanya Allah pasangkan kita dengan pasangan kita untuk kita saling merintih kepada Allah dalam menghadapi kerenah masing-masing. Allah menguji kita melalui dia, Allah menguji dia melalui kita. Inilah yang kita belajar daripada cinta dan sabar dalam rumah tangga Nabi Ibrahim dan isterinya Siti Hajar. Sesungguhnya, cinta mereka itu bukan cinta biasa!

Diolah semula dari majalah Solusi, karya Pahrol Mohamad Juoi
~~serikandi~~

Sunday, May 16, 2010

PeSaN iBu BaPa KpD sEoRaNg AnAk BerGeLaR iSteRi



Anakku,
Jagalah baik-baik sepuluh perkara, kelak engkau akan memiliki kebahagiaan dalam rumahtangga...
1. Hormatilah suamimu dengan menggembirakan dan memberi kepuasan kepadanya dan berhati-hatilah engkau jangan sampai engkau gembira di hadapannya ketika ia sedang berduka.
2. Turutilah perintah suamimu sebaik-baiknya selagi ia tidak bertentangan dengan perintah agamamu.
3. Awasilah sorotan kedua matanya, jangan biarkan suamimu melihat sesuatu yang buruk padamu.
4. Awasilah hidungnya, jangan sampai ia mencium sesuatu bau, kecuali bau yang paling wangi dan menyenangkannya.
5. Awasilah suamimu sewaktu tidurnya, jangan sampai terganggu kerana mengganggu orang yang sedang tidur itu membawa kemarahan.
6. Awasilah suamimu waktu makannya jangan sampai ia lapar kerana gangguan lapar yang berturut-turut itu menimbulkan amarah.
7. Jagalah harta benda suamimu dengan cermat dan aturkanlah keluar masuknya dengan sebaik-baiknya.
8. Jagalah anak-anak dan keluarganya sebaik baiknya sebagaimana engkau menjaga keluargamu sendiri.
9. Janganlah menentang perintah suamimu kerana ia dapat menyedihkan hatinya sebaliknya berbicaralah dengan baik kerana setiap sesuatu masalah dapat diselesaikan dengan musyawarah.
10. Jangan engkau membuka rahsia suamimu kerana kalau engkau membuka rahsianya, engkau tidak akan selamat daripada pembalasannya.

~peringatan buat diriku dan juga semua isteri-isteri dan bakal-bakal isteri..semoga menjadi isteri solehah serta bidadari kepada suami di dunia dan akhirat..~

~serikandi~

Saturday, May 15, 2010

HiKmAh 5 JaRi




Setiap manusia mempunyai 5 jari...Pelbagai hikmah dan tafsiran yang boleh diandaikan di sebalik jari manusia. Cuba perhatikan perlahan-perlahan jari anda. Luruskan ia ke hadapan dalam keadaan terbuka. Renung dalam-dalam. Kewajipan solat 5 waktu jangan diabaikan..

Kemudian lekapkan jari di atas meja, perhatikan. Bermula daripada:

1. Jari kelingking yang kecil dan kerdil-

Seperti manusia dan apa sahaja akan bermula daripada kecil kemudian besar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam seluruhnya. Apa sahaja yang dilakukan mesti bermula daripada kecil. Bak kata pepatah ‘melentur buluh biarlah daripada rebungnya’
Kegagalan mendidik di usia ini akan memberi kesan yang besar pada masa hadapan.

2. Jari ke-2 iaitu jari manis-

Manisnya seperti jari comel dan mulus. Apatah lagi kiranya disarungkan dengan sebentuk cincin bertatahkan berlian, bangga tak terkira. Pada ketika ini, alam remaja menjengah diri. Awas!! Di usia ini sentiasa di belenggu dengan pelbagai cabaran dan dugaan. Hanya iman dan taqwa menunjuk jalan kebenaran. Pada usia ini, anda sudah baligh dan mukalaf
Pastinya sudah dipertanggungjawabkan segala amalan di hadapan Rabbul Jalil.
Bersediakah anda??

3. Jari ke-3 iaitu jari paling tinggi, jari hantu-

Zaman remaja ditinggalkan. Alam dewasa kian menjengah. Di peringkat umur 30-an ini seseorang itu telah mempunyai status dan identity dengan ekonomi yang kukuh serta kerjaya yang teguh. Namun, anda mesti berhati-hati kerana di kala iini banyak ‘hantu-hantu pengacau’ yang datang menggoda. Hantu hasad dengki, hantu ego, hantu tamak, hantu iri hati, dan seribu macam hantu lagi. Kalau gagal mengawal emosi lantas terus masuk ke jerangkap nafsu dan syaitan.
Justeru itu, amal ibadat mesti dilipat gandakan.

4. Jari telunjuk-

Jari inilah yang mengungkap satu dan Allah Esa ketika menunaikan solat. Genggamkan kesemua jari dan keluarkan jari ini. Gagahnya ia sebagai penunjuk arah, menjadi contoh dan tauladan.
Manusia yang berada di tahap usia ini, hendaklah tampil sebagai model kepada generasi baru dan pembimbing yang kaya dengan idea bernas dan minda yang hebat.

5. Akhir sekali, renung ibu jari-

Ianya besar dan pendek tetapi menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Tugasnya membenarkan sesuatu dan mentafsirkan pelbagai perkara. Bak kata orang Jawa, ‘cap jempol’ atau cap jari. Kalau dia ada, semua urusan berjalan lancar. Buat generasi muda, rujuk dahulu kepada orang tua atau yang berpengalaman. Sekiranya petunjuk mereka anda patuhi, nescaya anda boleh berkata ‘good’ atau ‘yes’ sambil menggenggam semua jari dan angkat ibu jari ke atas itulah rahsia kejayaan anda.

SubhanAllah…..begitu sempurnanya ciptaan Allah. Cuba lihat sekali lagi jari anda yang kelima2nya itu. Renung dan fikir dalam-dalam………


~serikandi~

Sunday, May 9, 2010

TaBaHnYa IbuKu HaNya TuHaN YaNg TaHu



sempena hari ibu sedunia ni secara automatiknya benakku terimbau kembali kenangan2 lalu tentang ketabahan seorang yang bergelar ibu..ibu itu adalah emakku..isteri kpd ayahku dan ibu kpd aku serta 4 orang adikku..

mak seorang yang tabah, cekal, berani, tegas, bersemangat waja dan kental..tapi pada masa yang sama mak juga seorang yang sensitif, penyabar, penyayang dan lemah lembut orangnya..

ayah hanya seorang pembantu perpustakaan masa tu dan tak mampu menanggung kami sekeluarga dengan perbelanjaan yang mendesak di kotaraya besar seperti KL ni..sejak pindah ke bandar metropolitan Kuala Lumpur ni, mak ingin membantu ayah mencari sesuap nasi utk kami sekeluarga..mak seorang yang tak pandai duduk diam..mak mahu brgerak bebas dan aktif mlakukan sbarang kerja..mak merayu agar ayah membenarkan mak mlakukan sebarang kerja walaupun hanya menjadi cleaner..

akhirnya niat mak utk membantu ayah mencari wang tambahan trcapai..stelah mndapat keizinan dari ayah, mak mula berjinak-jinak dlm bidang perniagaan..mak mulakn prniagaannya dengan jualan langsung menjual set pinggan mangkuk accorox dan accopal yang terkenal pada masa tu..aku slalu mgikut dan meneman mak berniaga..rajinnya mak walaupun terpaksa tebalkan muka mengetuk pintu dari rumah ke rumah orang yang tak dikenali..

pada masa yang sama ayah cuba sedaya upaya mendapatkan gerai utk mak berniaga secara tetap krn ayah kesian melihat mak ke hulu ke hilir mempromosi set pinggan mangkuknya sedanngkan hasilnya tak seberapa..lgpun ayah nampak potensi mak dlm bidang ni kerana mak rajin dan tidak malu utk berniaga walaupun secara kecil-kecilan..

akhirnya ayah berjaya mendapatkan sebuah gerai utk mak berniaga..gerai tu kecil je tapi mak terlalu gembira utk mulakan prniagaannya..di gerai yang kecil dan serba daif itu mak mula menjual nasi ayam..lama klamaan nasi ayam mak terkenal di Bandar Tun Razak dan rezeki semakin melimpah ruah..sdikit demi sdikit mak membesarkn gerainya dan menambah menu jualan dengan soto dan laksa..

prniagaan mak maju dari masa ke masa smpailah satu hari mak trpaksa melihat depan matanya sndiri gerai kecilnya dirobohkan..lokasi gerai mak dahulu adalah tapak parking motor di sebelah LRT Bandar Tun Razak..hanya kerana ingin membina parking motor yang tak seberapa itu, gerai mak jadi mangsa drobohkan..

mak berdiri dan menagis2 menghalang di depan jentolak yang cuba merobohkan gerai mak..walaupun dberi pampasan, mak cuba menghalang gerai yang diusahakan dengan titik peluhnya slama ini dari dirobohkan..akhirnya sekuat manapun mak menghalang, gerai keccil yang banyak berjasa kpd mak tu tetap dranapkan sbagaimana ranapnya hati dan harapan mak pada masa tu..

atas nasihat ayah bhw kalau satu pintu tertutup, masih byk lg pintu lain akan trbuka, mak terus tabah..dalam masa yang sama ayah berusaha mendapatkan tender utk mak teruskan minatnya dlm bidang perniagaan..akhirnya ayah brjaya mndapatkn tender utk mak berniaga di kantin UIA..Alhamdulillah ketabahan mak berbaloi..dan mak bahagia dalam dunia perniagaannya slama hampir 10 tahun di UIA..

tapi hari ini mak seorang pesakit kanser..kanser payudara yang mak hidapi bagaikan tak menggugat ketabahan mak slama ni.. di sebalik penyakit kronik tu mak masih terus gagah, tabah, cekal dan bersemangat..dada mak hitam dek pancaran laser yang membakar kanser..tangan mak tak lg mampu di angkat tinggi dek kesan kimoterapi..pergerakan mak terbatas dan mak tak lg mampu brgerak aktif dan bebas seperti dulu..

hari ini mak tetap tabah sbagaimana tabahnya mak satu masa dulu walaupun fizikalnya tak lg secergas dulu..mak cekal dlm keadaan dan takdirnya sndiri..bagi orang lain, mungkin guru adalah ibarat lilin yang membakar diri..tapi bagi aku, mak lah lilin yang membakar diri itu..mak telah menyerap segala penderitaan utk memberikan kbhgiaan kpd kami skeluarga..

ayah walaupun klihatan tenang dengan raut wajah seperti tiada sbarang masalah yang berlaku, jauh di dasar hatinya sedang cuba berusaha mencurahkn sepenuh kasih syg kpd mak..apa sahaja prmintaan mak akan ditunaikan..sgala keinginan mak cuba diturutkn..mak tringin nk mkn KFC, brkali kali ayah bisikkn kpdku "jom kita bw mak mkn KFC"..mak tringin brsiar siar ke pantai, ayah kumpulkan kaum keluarga pergi brcuti brsama dan mghiburkn mak..doktor menasihati agar mak banyakkn mkn buah-buahan yang berwarna kuning, ayah tak putus2 membelikan..harini ayah beli pisang, esoknya oren, lusanya mangga dan bgitulah sterusnya..doktor nasihatkan mak berehat..ayahlah yang masakkn utk mak..kemaskan rumah, basuh pinggan mangkuk, basuh, jemur dan lipatkan baju..sgalanya ayah lakukan utk mak..demi mngembalikan kbhgiaan mak yg telah dikorbankn utk keluarga selama ni..

aku pulak..tak mampu menahan tangisan stiap kali mengenangkan penderitaan mak slama ni..derita mak ketika melahirkan aku..derita mak ketika melahirkan adik2ku..derita mak ketika melayan karenah kami dari kecil sehingga dewasa..derita mak dengan segala masalah keluarga.. derita mak menghadapi kesakitan yang amat sangat ketika pembedahan, kimoterapi dan radioterapi..derita mak dengan keterbatasan pergerakannya dan derita mak ketika gugur keseluruhan rambutnya dgn rasa rendah diri..

Ya Allah demiMu Ya Robbi Yang Maha Agung, Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Pengasih..sesungguhnya hanya Kau yang Maha memahami dan Maha mengetahui betapa tabah dan cekalnya hati ibuku..hentikanlah tangisanku di dinihari ini..bekalkanlah aku sdikit dari kekuatanMu Ya Allah agar dapat aku bertahan dan membalas segala jasa, pengorbanan, darah, keringat dan air mata ibuku yang jatuh ke bumi demi kami sekeluarga..Kau kurniakanlah kebahagiaan untuk ibuku..biarlah kebahagiaan itu menjadi miliknya abadi..aminnnn aminnn aminnn Ya Rabbal Alamin..

Ibuku,Syurgaku..
~~serikandi~~

Saturday, May 8, 2010

MoRe NaSyEeD FrOm AyAh

ayah kaya dgn nasyid..mklum la dulu ayah ni bekas tabligh dan arqam..alhamdulillah semua yg ayah blajar dr pengalamannya,yg baik2 shj dkongsi brsama kami anak2 ayah..lagu ni ayah slalu nyanyi masa dlm van on da way blk kg pahang atau perlis..ngantuk2 je ayah nyanyi utk segarkn diri..kami yg mndengar ayah slalu nyanyi, lama2 trhafal sndiri..
di timur suria mulai terang
cahaya fajar baru
bersyukur kepada Allah yang Esa
Pencipta alam maya
kupohon doa restu malam syahdu
menghadap kiblat suci
semoga Addin Islam yang tercinta gemilang dan abadi
tersebar sinar Islam agama suci
ke seluruh negara
berkumandang terang
semangat abadi panji Islam berkibar
Ya Allah Ya Tuhan Yang Maha Esa
kupohon doa restu
semoga Addin Islam yang terinta
gemilang dan abadi
gemilangggggg dan abadiiiii
~~serikandi~~

NuRuL ImaN

secara tiba2 tringat plak nasyid yg ayah slalu nyanyi utk kami adik bradik masa
kecik2 dulu..masih hafal lagi lagu tu smpai skrg n one day i'll be singing that song too for my kids insyaAllah...lagu yg mengjar kita brsyukur kpd Allah kerana menciptakan alam yg serba indah utk kita nikmati..walaupun ringkas tp mendalam dan buatkn kita berfikir dan bersyukur atas segala kurniaanNya..hayatilah..


Nurul Iman berdiri di tingkap
Memandang-mandang melihat-lihat

Ada awan di langit biru
terapung2 di atas bukit
tiada tiang tiada tali
namun jatuh tak sekali
namun jatuh tak sekali

ada burung terbang bebas
angin bersih bertiup lepas
ada pokok hijau menawan
bunga2an bermacam2

sungguh cantik
sungguh indah
sungguh besar kuasa Allah
jadikan itu jadikan ini
untuk makhlukNya yang disayangi

Nurul Iman berfikir-fikir
mesti bersyukur kepada Allah
keluar katanya dari bibir
Subhanallah Subhanallah...
Syukurku padaMu
~~srikandi_islam~~

Wednesday, May 5, 2010

NaSyEeD DaRi SeOraNg AyaH

masa kami kecik2 dulu ayah selalu nasyidkan nasyid nasihat ni utk kami..smpai skrg dok hafal nasyid ni...syahdu btl bila nyanyikan nasyid ni..masa kecik ayah nyanyikan utk aku..bila aku dh cukup besar utk dodoikn adik, aku plak yg nasyidkn utk adik dlm buaian..huhu..

tp yg awal2nya bhsa Arab..sori la sape2 yg baca tu sbb ana ni xpandai nk guna bhsa Arab ni..so eja rumi je..kalu salah harap la sape2 dpt betulkan..


Allahumma Solli Wasallim 'Aala..
Saiyidina Wamaulana Muhammadin..
Adadama Biiznillahi Solatan..
Daimatan Bidawamin Mulkillahi...

mari2 tuan puan kita sembahyang
Nabi Adam plg tua juga sembahyang
Mari2 kanak2 kita sembahyang
Hasan Husin masih budak juga sembahyang

Allahumma Solli Wasallim 'Aala..
Saiyidina Wamaulana Muhammadin..
Adadama Biiznillahi Solatan..
Daimatan Bidawamin Mulkillahi...

mari2 gadis cantik kita sembahyang
Siti Fatimah amat cantik juga sembahyang
Mari2 pemuda kacak kita sembahyang
Nabi Yusuf amat tampan juga sembahyang

Allahumma Solli Wasallim 'Aala..
Saiyidina Wamaulana Muhammadin..
Adadama Biiznillahi Solatan..
Daimatan Bidawamin Mulkillahi...

mari2 orang kaya kita sembahyang
Nabi Sulaiman kaya raya juga sembahyang
Mari2 orang miskin kita sembahyang
Nabi Ayub amat miskin juga sembahyang

Allahumma Solli Wasallim 'Aala..
Saiyidina Wamaulana Muhammadin..
Adadama Biiznillahi Solatan..
Daimatan Bidawamin Mulkillahi...

mari2 pemimpin tentera kita sembahyang
Khalid Al Walid pemimpin tentera juga sembahyang
Mari2 pemimpin negara kita sembahyang
Nabi Muhammad pemimpin ummat juga sembahyang
Nabi Muhammad pemimpin ummat juga sembahyanggggggg....


terima kasih ayah,
~~srikandi_islam~~

Monday, May 3, 2010

DaPuR SeMpiT

kami sekeluarga hanya tinggal di rumah flat, bak kata mak 'rumah burunng merpati'..tinggi..huhu..memandangkan rumah kami kecik, sah2 la dapurnya lebih lg kecik..so utk aku,kak uda n emak brada di dapur pada waktu yg sama agak slalu la brlaku eksiden antara bont*t dgn bont*t msg2..ekekeke..maklum la dapur sempit..then masa kami kecik dulu ayah buatkn sajak pasal dapur sempit..mmg betul mngena sajak ayah tu..aku siap taip,framekn buatan sndiri n tampal kt dapur..biar kami anak branak ingat sket apa hikmahnya dsbalik dapur yg sempit tu..

dapur sempit



dapur sempit di belakang rumah
adalah pejabat ibu
yang rajin bekerja
tak pernah jemu

di dapur sempit itu
keringat ibu mengalir
demi mengembalikan tenaga ayah
yang seharian penat di pejabat

di dapur sempit itu
bakti ibu tercurah
masakan ibu diratah
anak2 mencicip rezeki Allah

dapur itu sempit
tapi bagi ibu luas
walau alatan saling berhimpit
namun hati ibu puas
melihat anak2 berakal bernas

nukilan : pak din

~~serikandi~~

LaGu CiPtaAn SeOraNg AyaH

emmmm..mak ayah sekarang dok jauh nun kt perlis..sejak Januari 2010..bygkan kerinduan sorg anak yg xbleh brpisah dgn mak ayahnya walaupun umo dh nk dkt 30, br 2hari mak ayah pindah ke perlis, bleh nangis teresak2 bila balik umah tgk umah kosong,xdgr suara mak ayah,xnmpk byg mak ayah..emmmm..anak..anak..mcm tu la..bila mak ayh depan mata buat nampak xnampak je..apa yg diminta dilengah2kan je..sekaranng bila dah brjauhan mcm ni mula la melankolik sorg2..syahdu..sayu..tringat..trkenang..hhhmmm..siapa yg prnah merasainya pasti amat memahami situasinya kan...

bila brsndirian kt umah tmpt kami anak branak sntiasa brsama, tmpt kami adik bradik mmbesar, mula la trinngat sgala knangan brsama mak ayah..rumah kami yg sempit di Flat Sri Kota Bandar Tun Razak ni la tmpt kami brsusah senang, mengangis dan ketawa brsama..sbb tu bila kami semua ada kt umah tanpa mak ayah, rasa janggal sgt..pelik.. rasa kosong..rasa mcm xde perasaan..empty..none..zero..nothing..blank..blur dan sebagainya..

dulu masa kami kecik2 ayah slalu nyanyikan lagu khas ciptaan ayah untuk kami 5bradik..lagu ala2 lagu anak2 nabi cuma digubah smula agar mnepati ciri2 kami anak2 ayah..cuba nyanyi sama2 kuat2 ikut melodi anak2 nabi tu..

Anak-anak ayah ada lima orang
tiga laki-laki dua perempuan
pertama Aishah, Mustaqeem, Kushairi
Fatima Azzahraa, Farid Aizad..

kakak nak jadi cikgu
rajin baca buku

alamak..trlupa la lirik sterusnya..emmmmmmmmmmmmmmmmm..soriii

LaGi2 AiKaL

Ayah si Aikal ni sebenarnya ditakdirkan Allah untuk berkahwin dua..sebelum brkahwin dgn isteri muda, Aikal dan adik beradiknya yg lain dibawa keluar brsama utk mrapatkn lg hubungan dgn bakal ibu br mereka..satu petang aku dan adik2ku mengerumuni Aikal utk mengorek rahsia krn kami tahu budak kecik ni xkan brkata bohong..sejujur2 manusia adalah kanak2 yg tdk pndai brbohong..

Aku: best tak keluar dgn awek abah?
Aikal: (sambil mencebik bibir)Dak..(tidak)tak best pun
Adikku: awat x best?
Aikal: Ntah (sambil mengangkat bahu)
Aku: Awek abah lawa dak?
Aikal: dak..awek abah hodoh


emmm..masa tu aku blum lg mngenali siapa perempuan yg bakal dikahwini oleh paksu kami..jd aku menganggap benarlah kata Aikal bhw bakal ibunya yg baru itu tak cantik..setelah mngenali maksu kami yg baru tu, sbenarnya maksu baru jauh lebih putih,gebu dan montok berbanding ibu si Aikal..

aku fikir, kenapa agaknya anak yg kecil tu brbohong ttg pnampilan bakal ibunya yg baru..rupanya budak sekecil Aikal yg baru berusia 3tahun tu telah mengajar aku erti kecantikan sebenar..cantik pada pndangan mata Aikal adalah seorang yg rapat dengannya, seorg yg mahu dia terima dlm hidupnya, seorng yg menyayangi dia seadanya, seorng yg cantik dalamannya tanpa perlu klihatan cantik di luar..cantik pd pndgn mata Aikal adalah ibunya..ibu yg melahir dan membesarkn dia..

beerti, awek abah yg hodoh seperti katanya td adalah protes bg menyatakan penolakan,penafian n tidak mahu diterima oleh Aikal..kalau Aikal dah besar, mungkin ayatnya begini

"cantik pi la macam mana pun perempuan tu, dia bukan mak aku..bukan dia yg lahirkan aku..bukan dia yg jaga n besarkan aku..bukan dia yg bg aku kasih syg smpai aku besar..bukan dia yg amik tau makan minum pakai sakit hidup mati aku..aku xboleh terima perempuan lain dalam idupp abah selain ibu aku.."

emmm..sekarang Aikal dah besar dan dah ada 2 orang adik tiri..emmm..xtau sama ada Aikal telah berlapang dada menerima ibunya yg baru atau sebaliknya..Wallahua'lam

sepupu Aikal lg,
~~serikandi~~

KiSaH sEpUpuKu Yg KeCiL

umurnya baru tiga tahun semasa kejadian ni..tapi memang betul budak ni seorang yang bijak..mukanya bersih..putih gebu ala2 mat saleh..Azzukhruf Aikal nama diberi..sedap kan namanya??semua nama adik beradiknya sesedap namanya..Azfar Aiman..Azumar Aidid..Nur Insyirah dan Nur Syakirin..semuanya nama2 indah dari surah2 Al-Quran..InsyaAllah mudah mudahan sifat2 mereka juga mahmudah selayaknya nama mereka..Aminnn

satu malam ketika keluargaku dan keluarganya makan bersama, makan kami mengikut sunnah Rasulullah dengan makan berhidang di atas lantai serta duduk bersimpuh..Aikal makan dgn rakusnya sampai nasi2 di pinggannya bertaburan ke lantai..emak menegur sikap anak saudaranya yg kecil tu..

"Aikal, tengok semua orang makan mcm mana..xde pun nasi yg tumpah..aikal sorg je nasi tumpah..mkn elok2 sket.."

Aikal mengangkat pinggannya dan memerhati nasi yg bertaburan..lalu dipandangnya pinggan saudara2nya yg lain tiada sebutir pun nasi yg trtumpah..tiba2 dia mengumpulkn nasi yg brtaburan di lantai itu..kami fikir dia pasti malu dan cuba membetulkan kesalahnnya dengan mengutip semula sisa2 nasi yg brtaburan..rupanya sangkaan kami meleset..

Aikal sebenarnya cuba membahagikan nasi2 itu kpd stiap org yg sedang mkn..sambil mencampakkn nasi2 itu ke arah semua orang, dia lantang bersuara

"haa..tengok tu..semua orang makan tumpah.."dengan pelat dan dialek utaranya dia menuding2 ke arah saudara2nya yg lain "dia pun mkn tumpah jugak..dia pun mkn tumpah jugak.."dan gelagatnya memecah kesunyian makan malam kami dengan gelak ketawa..

bijak kan?
betapa fitrahnya seorang anak kecil tidak suka dirinya dilihat lain drpd org lain..walaupun dia tak dpt samakan dirinya dgn org lain, dia tetap sedaya upaya akan jadikan org lain sama sepertinya..Aikal..Aikal..


sepupu Aikal
~~serikandi~~

Sunday, May 2, 2010

How To Be A BeaUtiFuL WoMaN

For attractive lips,
speak words of kindness.
For lovely eyes,
seek out the good in people.

For a slim figure,
share your food with the hungry.

For beautiful hair,
let a child run his or her fingers through it once a day.

For poise,
walk with the knowledge you'll never walk alone.

People, even more than things,
have to be restored, renewed, revived, reclaimed, and redeemed;
Never throw out anybody.

Remember,
If you ever need a helping hand,
you'll find one at the end of your arm.

As you grow older,
you will discover that you have two hands,
one for helping yourself,
the other for helping others.

The beauty of a woman is not in the clothes she wears,
the figure that she carries,
or the way she combs her hair.

The beauty of a woman must be seen from in her eyes,
because that is the doorway to her heart,
the place where love resides.

The beauty of a woman is not in a facial mole,
but true beauty in a woman is reflected in her soul.

It is the caring that she lovingly gives,
the passion that she shows,
and the beauty of a woman with passing years only grows!



"Time Tested Beauty Tips" written by Sam Levenson

i'am beautiful
~~serikandi~~