twinkle








ShAriNg LiNk

YaNg SeTia MeNgiKuT Srikandi_Islam

Sunday, May 9, 2010

TaBaHnYa IbuKu HaNya TuHaN YaNg TaHu



sempena hari ibu sedunia ni secara automatiknya benakku terimbau kembali kenangan2 lalu tentang ketabahan seorang yang bergelar ibu..ibu itu adalah emakku..isteri kpd ayahku dan ibu kpd aku serta 4 orang adikku..

mak seorang yang tabah, cekal, berani, tegas, bersemangat waja dan kental..tapi pada masa yang sama mak juga seorang yang sensitif, penyabar, penyayang dan lemah lembut orangnya..

ayah hanya seorang pembantu perpustakaan masa tu dan tak mampu menanggung kami sekeluarga dengan perbelanjaan yang mendesak di kotaraya besar seperti KL ni..sejak pindah ke bandar metropolitan Kuala Lumpur ni, mak ingin membantu ayah mencari sesuap nasi utk kami sekeluarga..mak seorang yang tak pandai duduk diam..mak mahu brgerak bebas dan aktif mlakukan sbarang kerja..mak merayu agar ayah membenarkan mak mlakukan sebarang kerja walaupun hanya menjadi cleaner..

akhirnya niat mak utk membantu ayah mencari wang tambahan trcapai..stelah mndapat keizinan dari ayah, mak mula berjinak-jinak dlm bidang perniagaan..mak mulakn prniagaannya dengan jualan langsung menjual set pinggan mangkuk accorox dan accopal yang terkenal pada masa tu..aku slalu mgikut dan meneman mak berniaga..rajinnya mak walaupun terpaksa tebalkan muka mengetuk pintu dari rumah ke rumah orang yang tak dikenali..

pada masa yang sama ayah cuba sedaya upaya mendapatkan gerai utk mak berniaga secara tetap krn ayah kesian melihat mak ke hulu ke hilir mempromosi set pinggan mangkuknya sedanngkan hasilnya tak seberapa..lgpun ayah nampak potensi mak dlm bidang ni kerana mak rajin dan tidak malu utk berniaga walaupun secara kecil-kecilan..

akhirnya ayah berjaya mendapatkan sebuah gerai utk mak berniaga..gerai tu kecil je tapi mak terlalu gembira utk mulakan prniagaannya..di gerai yang kecil dan serba daif itu mak mula menjual nasi ayam..lama klamaan nasi ayam mak terkenal di Bandar Tun Razak dan rezeki semakin melimpah ruah..sdikit demi sdikit mak membesarkn gerainya dan menambah menu jualan dengan soto dan laksa..

prniagaan mak maju dari masa ke masa smpailah satu hari mak trpaksa melihat depan matanya sndiri gerai kecilnya dirobohkan..lokasi gerai mak dahulu adalah tapak parking motor di sebelah LRT Bandar Tun Razak..hanya kerana ingin membina parking motor yang tak seberapa itu, gerai mak jadi mangsa drobohkan..

mak berdiri dan menagis2 menghalang di depan jentolak yang cuba merobohkan gerai mak..walaupun dberi pampasan, mak cuba menghalang gerai yang diusahakan dengan titik peluhnya slama ini dari dirobohkan..akhirnya sekuat manapun mak menghalang, gerai keccil yang banyak berjasa kpd mak tu tetap dranapkan sbagaimana ranapnya hati dan harapan mak pada masa tu..

atas nasihat ayah bhw kalau satu pintu tertutup, masih byk lg pintu lain akan trbuka, mak terus tabah..dalam masa yang sama ayah berusaha mendapatkan tender utk mak teruskan minatnya dlm bidang perniagaan..akhirnya ayah brjaya mndapatkn tender utk mak berniaga di kantin UIA..Alhamdulillah ketabahan mak berbaloi..dan mak bahagia dalam dunia perniagaannya slama hampir 10 tahun di UIA..

tapi hari ini mak seorang pesakit kanser..kanser payudara yang mak hidapi bagaikan tak menggugat ketabahan mak slama ni.. di sebalik penyakit kronik tu mak masih terus gagah, tabah, cekal dan bersemangat..dada mak hitam dek pancaran laser yang membakar kanser..tangan mak tak lg mampu di angkat tinggi dek kesan kimoterapi..pergerakan mak terbatas dan mak tak lg mampu brgerak aktif dan bebas seperti dulu..

hari ini mak tetap tabah sbagaimana tabahnya mak satu masa dulu walaupun fizikalnya tak lg secergas dulu..mak cekal dlm keadaan dan takdirnya sndiri..bagi orang lain, mungkin guru adalah ibarat lilin yang membakar diri..tapi bagi aku, mak lah lilin yang membakar diri itu..mak telah menyerap segala penderitaan utk memberikan kbhgiaan kpd kami skeluarga..

ayah walaupun klihatan tenang dengan raut wajah seperti tiada sbarang masalah yang berlaku, jauh di dasar hatinya sedang cuba berusaha mencurahkn sepenuh kasih syg kpd mak..apa sahaja prmintaan mak akan ditunaikan..sgala keinginan mak cuba diturutkn..mak tringin nk mkn KFC, brkali kali ayah bisikkn kpdku "jom kita bw mak mkn KFC"..mak tringin brsiar siar ke pantai, ayah kumpulkan kaum keluarga pergi brcuti brsama dan mghiburkn mak..doktor menasihati agar mak banyakkn mkn buah-buahan yang berwarna kuning, ayah tak putus2 membelikan..harini ayah beli pisang, esoknya oren, lusanya mangga dan bgitulah sterusnya..doktor nasihatkan mak berehat..ayahlah yang masakkn utk mak..kemaskan rumah, basuh pinggan mangkuk, basuh, jemur dan lipatkan baju..sgalanya ayah lakukan utk mak..demi mngembalikan kbhgiaan mak yg telah dikorbankn utk keluarga selama ni..

aku pulak..tak mampu menahan tangisan stiap kali mengenangkan penderitaan mak slama ni..derita mak ketika melahirkan aku..derita mak ketika melahirkan adik2ku..derita mak ketika melayan karenah kami dari kecil sehingga dewasa..derita mak dengan segala masalah keluarga.. derita mak menghadapi kesakitan yang amat sangat ketika pembedahan, kimoterapi dan radioterapi..derita mak dengan keterbatasan pergerakannya dan derita mak ketika gugur keseluruhan rambutnya dgn rasa rendah diri..

Ya Allah demiMu Ya Robbi Yang Maha Agung, Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Pengasih..sesungguhnya hanya Kau yang Maha memahami dan Maha mengetahui betapa tabah dan cekalnya hati ibuku..hentikanlah tangisanku di dinihari ini..bekalkanlah aku sdikit dari kekuatanMu Ya Allah agar dapat aku bertahan dan membalas segala jasa, pengorbanan, darah, keringat dan air mata ibuku yang jatuh ke bumi demi kami sekeluarga..Kau kurniakanlah kebahagiaan untuk ibuku..biarlah kebahagiaan itu menjadi miliknya abadi..aminnnn aminnn aminnn Ya Rabbal Alamin..

Ibuku,Syurgaku..
~~serikandi~~

2 comments:

  1. Sedihnya K.Sya..hampir menangis sy mbacanya..Moga ibu K.Sya terus tabah mghadapi ujian Allah..

    ReplyDelete
  2. tq akma..smoga kita semua lebih menghargai pengorbanan seorg ibu yg mlahir n mmbesarkn kita slama ni..

    ReplyDelete