Tuesday, April 4, 2023

Nawaitu Lillahi Ta'ala


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

Mulakan dan akhiri rutin harian kita dengan nawaitu agar segala yang kita lakukan dikira dan dicatat sebagai amal jariah yang berpanjangan. In shaa Allah.

Antara yang saya amalkan sehari-hari;-

1. Bangun, baca doa bangun tidur. 

    (Sunnah nabi, usap muka untuk menghilangkan kesan tidur)

2. Jangan pernah tinggalkan zikir ini walau pada jam berapa sekali pun kita terjaga 

    dari tidur;-

    a) Subahanallah

    b) Walhamdulillah

    c) Wala 'ilaha 'illallah

    d) Wallahuakbar

    e) Wala hawla wala quwwata illa billahil 'aliul 'adzim

    f) Zikir Nabi Yunis (Lailaha illa anta subhanaka inni kuntu minad dzolimin)

        (“Tiada tuhan selain Engkau. Sesungguhnya aku termasuk dalam kalangan 

         orang-orang yang zalim”)

    g) Doa kepada kedua ibu bapa (Allahummaghfirli wali walidayya warhamhuma kama

        robbayani soghiro) 

        (“Ya Allah! ampunilah dosa kami dan dosa kedua orang tua kami dan kasihilah 

        mereka sebagaimana mereka mengasihi kami sejak kecil.”)

    h) Doa kepada seluruh ummat Muhammad (Allahummaghfir Lil Muslimina Wal 

         Muslimat, Wal Mu'minina Mal Mu'minat, Wal Mu’allimina Wal Mu’allimat, 

         Al Ahyaa’i Minhum Wal Amwat, Birahmatika Ya Arhamar Rahimin) 

         ("Ya Allah, ampunilah dosa seluruh kaum muslimin dan muslimat, mukminin dan

         mukminat, serta para guru kami, sama ada yang masih hidup mahupun yang sudah

         meninggal, dengan RahmatMu yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang")

3. Mandi (Sahaja aku mandi untuk menyucikan diri sebagai salah satu ibadah, 

    Lillahi Ta'ala)

4. Pakai baju (Sahaja aku menutup aurat sebagai salah satu ibadah, Lillahi Ta'ala)

5. Pergi kerja (Sahaja aku bekerja sebagai salah satu ibadah, Lillahi Ta'ala)

6. Memasak (Sahaja aku memasak sebagai salah satu ibadah, Lillahi Ta'ala )

7. Mengemas rumah (Sahaja aku menguruskan rumah tangga sebagai salah satu ibadah, 

    Lillahi Ta'ala)

8. Posting dakwah di semua media sosial (Sahaja aku berdakwah sebagai salah satu

    ibadah, Lillahi Ta'ala)

9. Melayani suami (Sahaja aku mentaati suami sebagai salah satu ibadah, Lillahi Ta'ala)

10. Sebelum tidur, niatkan dalam hati (Ya Allah, aku maafkan segala dosa seluruh 

      makhluk yang pernah menzalimiku sama ada secara sengaja atau tidak. 

      Putuskan urusan kami di padang mahsyar kelak.)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


 ~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment