Monday, June 15, 2020

Nota Kehidupan Ayah (1)



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

In shaa Allah kali ini saya akan kongsikan beberapa catatan kehidupan ayah saya. Semoga pahala jariahnya tetap berpanjangan selama mana ada insan yang sudi membaca, menjadikan inspirasi dan mengambil iktibar daripada setiap penulisan ayah. In shaa Allah.

~ NOTA KEHIDUPAN (1) ~ 

       Bismillahirahmanirrahim. Segala puji bagi Allah swt yang telah mengurniakan nikmat iman pada kita. Selawat dan salam pada Rasulullah saw yang membawa obor menerangi jalan kita. Aku mulai nota ini dengan ucapan Alhamdulillah, pada  tanggal 21hb April 1962 aku selamat dilahirkan dengan penuh kasih sayang oleh ibuku di Kuala Sanglang Perlis. Setelah beberapa hari di rumah nenekku di situ, aku dibawa bapaku ke Simpang Empat.

       Umurku baru empat hari. Maka mulai hari itu aku tinggal bersama ayah dan ibuku di rumah tokwan. Datuk sebelah ibuku hanya seorang nelayan. Nenek pula mengambil upah kerja sawah. Kesibukan itu menyebabkan ibu selalu sendirian. Sebab itu ayah membawa kami ke rumah tokwan. Tokwan pembancuh minuman di kedai makan Hailam. Nenek pula berniaga laksa di pasar minggu (Nat Selasa). Ayah pula mengambil upah kerja sawah. Kehidupan yang sederhana tidak terlalu susah. 

       Masa terus berlalu, aku menerima tiga lagi kehadiran adik-adik perempuanku sebelum aku mulai bersekolah. Keluarga kami meriah. Ayahku mulai bekerja keras dan sering berpindah tempat tinggal. Walau bagaimana pun aku dan adikku Norhasma tetap tinggal bersama tokwan.
Kami membesar dengan penuh kasih sayang tok dan wan sehinggalah bersekolah.

       Tahun 1969, bermula kehidupan baruku di sekolah. Aku pelajar yang sederhana tidaklah terbaik. Pagi pergi sekolah kebangsaan, petang pergi mengaji Quran. Yang ini aku selalu ponteng. Kesannya aku antara yang benak tentang Al quran. Aku juga sering membantu nenekku berniaga dan mengambil upah menjual sayur di pekansari bila balik dari sekolah. Inilah pendedahan awal minatku untuk berniaga. Sehinggahlah pada suatu hari hujan, basikal aku yang membawa semua jualan nenekku tersunggkur di depan pekansari kerana jalan licin. Semua laksa tertiarap. Nenek tak jadi berniaga hari itu. Tapi aku tak kena marah. Inilah kelebihan menjadi cucu, tok dan wan sukar marah cucu.

       Apabila umurku 12 tahun, aku dikhatankan. Kenduri sunat di Perlis macam kenduri kawin, meriah. Suasana tersebut sampailah ke hari ini. Orang yang mampu akan tumbangkan dua ekor lembu. Yang tak mampu, kenduri laksa saja. Namun kenduri tetap kenduri. Pada hari meriah itu, tokwan aku keracunan. Tokwan terminum minyak tanah dari botol kaca yang disangka botol air masak. Tak sempat ke hospital dan rawatan kecemasan diberikan segera di situ. Tokwan dipaksa muntah dan diberi minum air kelapa. Dia selamat. Alhamdulillah. Maka, sempatlah tokwan meraikan majlis aku.

       Bermula dari majlis kenduri seperti ini, aku mulai belajar berniaga sendiri. Aku mula menjual aiskrim malaysia di tempat kenduri dan majlis sukan sekolah. Di sekolah aku jual kacang rebus, yang dibuat dan dibungkus oleh mak saudaraku. Sehinggalah aku dikejar tauke kantin sekolah yang melarang aku berniaga. Dari situlah aku belajar berdikari untuk dapat duit poket sendiri.

       Satu lagi kenangan yang tak dapat dilupakan, berniaga pada musim perayaan. Setiap kali musim perayaan zaman tersebut, semua panggung wayang akan menayangkan filem-filem terbaru "pecah panggung". Filem hindi di tangga pertama, filem P. Ramlee, Mat Sentul dan lain-lain pasti akan kehabisan tiket. Inilah sahaja hiburan semasa itu. Selepas ziarah saudara mara, ziarah ke panggung pula. TV hitam putih pun belum ramai yang ada.

       Di kesempatan inilah keluarga aku meraih rezeki. Buka meja jualan laksa, bihun sup, ABC dan sebagainya bersama beberapa peniaga lain sehingga jam 12 malam, bila tayangan terakhir tamat. Begitulah setiap raya zaman tersebut disambut. Masih dalam kejahilan. Itulah kenangan manis zaman kanak-kanakku meniti dewasa.


-Zainudin Abd Hamid-

~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment