Monday, June 15, 2020

Nukilan Ayah (4)


PESAN TOK NENEK...ANDAI MASA DAPAT DAPAT DIPUTAR 

Andai masa dapat diputar semula, aku ingin agar anak-anakku semuanya mendapat hidayah. Aku mahu semua anak-anakku menjaga solat lima waktunya. Aku berharap salah seorang darinya menjadi hafiz. Maka sudah pasti aku akan memilih jalan yang dapat membawa mereka ke syurga.

Jika masa dapat diputar semula aku akan pastikan kedua ibu bapaku mendapat layanan diraja sepanjang masa mereka bersamaku. Aku mahu saat sakaratul maut menjemput mereka, aku berada di samping mereka dan dapat mengajar kalimah sahadah.

Jika masa dapat diputar semula aku akan pastikan semua tuntutan solat, puasa dan hak-hak saudara maraku ditunai sepenuhnya agar tidak menjadi tuntutan di akhirat.

Begitulah yang dialami oleh seorang sahabat Rasulullah saw. Sya'ban ra. Selepas kewafatan beliau, isteri Sya'ban telah bertanya kepada Rasulullah saw.

"Ya Rasulullah saw ada sesuatu yang menjadi tanda tanya bagi kami semua, iaitu menjelang kematiannya dia berteriak tiga kali dengan setiap teriakan disertai satu pertanyaan. Kami tidak faham apakah maksudnya".

" Apakah pertanyaan yang diucapkannya?" tanya Rasulullah saw.

Setiap teriakannya dia mengucapkan:

"Aduuuh kenapa tidak lebih jauh.......?"

"Aduuuh kenapa tidak yang baru.......?"

"Aduuuh kenapa tidak semuanya......?"

Nabi saw pun bersabda ayat yang terdapat dalam surah Al-Qaaf ayat 22.

"Sesungguhnya kamu berada dalam kelalaian dari (hal) ini, maka Kami singkapkan dari kamu hijab matamu, maka penglihatan kamu pada hari itu amat tajam"

"Aduuuh kenapa tidak lebih jauh.......?"

Timbul penyesalan dalam diri beliau, mengapa rumahnya tidak lebih jauh supaya memperolehi pahala yang lebih besar dan syurga yang lebih indah.

"Aduuuh kenapa tidak yang baru.......?"

Sya'ban telah bersedekah dengan baju yang lama kepada seorang fakir. Beliau melihat indahnya syurga sebagai balasan. Jika baju baru tentu ganjarannya lebih besar.

"Aduuuh kenapa tidak semuanya.......?"

Sya'ban telah bersedekah pada  seorang penggemis separuh dari sarapan paginya ia itu setengah gelas susu dan separuh dari rotinya. Seandainya jika dia memberi semuanya pasti dia akan mandapat syurga yang lebih indah.

Pesan tok nenek, ambillah kesempatan yang masih ada untuk memperbaiki apa yang telah terlepas.


- Zainudin Abd Hamid -


No comments:

Post a Comment