Monday, June 15, 2020

Nukilan Ayah (5)


PESAN TOK NENEK.....8 PELAJARAN DARIPADA 4 KITAB.

Setelah belajar selama 33 tahun maka bertanyalah seorang guru kepada muridnya.

Syaqiq Al Balakhi:
"Apakah yang telah engkau pelajari daripadaku selama ini ?"

Jawab Hatim Al Asham:
"Delapan perkara"

Maka berkata Syaqiq dengan terperanjat:
"Innalillah hiwanna ilai hiraaji'un !! Terbuang sahaja umurku bersama kamu kerana tidak engkau pelajari kecuali lapan perkara sahaja. Terangkan lapan perkara tersebut supaya aku dengar".

Hatim Al Asham berkata:

PERTAMA:  
Aku melihat makhluk ini, maka aku dapati setiap mereka mempunyai orang yang disayangi, tetapi tiada yang kekal menemaninya hingga ke kubur, melainkan amal solehnya. Maka aku mengambil AMAL SOLEH  menjadi kekasihku agar ia kelak menjadi teman dan menghiburkan aku ketika sendirian di kubur.

KEDUA:
Ku lihat makhluk ini mudah sekali menurut kehendak nafsunya. Maka aku perhatikan Firman Allah swt: "Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya" Al Naaziaat 40-41. Dan aku yakin Al Quran itu benar. Maka segeralah aku berjihad MELAWAN NAFSUKU sehingga ia menyerah dan taatkan Allah swt.

KETIGA:
Aku dapati kebanyakan orang bekerja keras mengumpul harta, kemudian disimpannya dengan bakhil sekali. Maka aku renung Firman Allah swt: "Apa yang ada padamu akan hilang lenyap dan apa yang ada pada sisi Allah swt akan kekal selama-lamanya" Al Nahl 96. Maka aku keluarkan hartaku dan ku hadapkan ke jalan Allah swt. Semoga ia menjadi SIMPANANKU yang kekal sisi Allah swt.

KEEMPAT:
Ku lihat sebahagian dari makhluk ini menyangka kemulian itu terletak pada keturunan, harta, pangkat atau anak-anaknya. Mereka megah dan sombong dengannya. Maka ku dalami Firman Allah swt "Bahawasanya yang terbaik dari kamu di sisi Allah swt ialah yang lebih taqwanya" Al Hujurat 13. Maka aku pilih TAQWA tersebut, yang lain dari itu adalah kepalsuan semata-mata.

KELIMA:
Ku lihat manusia ini suka mengumpat dan mencela, semuanya adalah berpunca dari sifat kedengkian. Maka ku teliti Firman Allah swt "Kamilah yang membahagi-bahagikan penghidupan di antara mereka dalam kehidupan dunia ini" Az Zukhruf 32. Maka tahulah aku bahawa pembahagian itu sejak azali lagi. Maka ku TINGGALKAN DENGKI itu dan reda'lah aku dengan semua pembahagian Allah swt tersebut.

KEENAM:
Ku lihat manusia ini suka bermusuhan dengan berbagai sebab. Maka ku renung Firman Allah swt "Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu, maka pandanglah ia sebagai musuh" Al Fatir 6. Maka tahulah aku SYAITAN  sahajalah musuhku dan kutinggalkan permusuhan dengan makhluk lainnya.

KETUJUH:
Ku dapati manusia ini terlalu mngejar kepada dunia sehingga jatuh pada yang haram. Maka ku teliti Firman Allah swt "Dan tidak ada seauatu pun yang melata di atas muka bumi ini yang tidak dijamin rezekinya oleh Allah swt" Hud 6. Maka tahulah aku jaminan rezeki itu ditangan Allah swt jua. Maka ku jaga ibadatku padaNya dan ku PUTUSKAN TAMAKKU selain dari itu.

KELAPAN:
Ku lihat setiap orang bersandar kepada makhluk samada kebendaan atau kesihatannya. Maka kudalami Firman Allah swt " Dan barangsiapa menyandarkan dirinya kepada Allah swt, maka Allah swt mencukupkan keperluannya" At-Thalaq 3. Maka BERTAWAKKALLAH aku kepadaNya kerana Dialah sahaja yang mampu menyampaikan segala hajatku.

Maka berkatalah gurunya kepada Hatim:
"Semoga Allah swt memberi taufik padamu, barangsiapa yang beramal dengan DELAPAN perkara tersebut, seolah-olah dia telah beramal dengan empat buah kitab Allah swt".


Petikan dari Ihya' Ulumiddin.


-Zainudin Abd Hamid -


No comments:

Post a Comment