Monday, June 15, 2020

Nota Kehidupan Ayah (2)



~ NOTA KEHIDUPAN (2) ~

       Tahun 1975 ayahku menerima surat tawaran dari kerajaan untuk permohonan penempatan peneroka di Pahang. Ayahku begitu gembira, tetapi pendapat dari kawan-kawannya tidak menggalakkan. "Hang Mid, elok-elok dok berniaga kantin sekolah di sini, nak pi cari susah dalam hutan Pahang pula". Ayah spontan terus jawab: "Dari duduk dalam telur lagi aku dok tunggu, ini dah menetas, aku mesti terima". (Mungkin orang tua-tua yang lebih faham maksud metafora tersebut)

       Maka berangkatlah kami semua bersama tok dan wan menuju ke Pahang. Perjalanan yang mengambil masa hampir dua hari itu amat memenatkan. Sampai di Jerantut, kami menyeberangi sungai Pahang menggunakan feri kayu yang diikat pada kabel dawai. Jambatan belum ada. Akhirnya kami sampai juga di Jengka 11, Bandar Jengka, Pahang. Perkampungan yang terletak di dalam hutan macam penempatan orang asli (semasa itu). Bermulalah kehidupan baru keluarga ayahku di situ. Sementara aku, tok dan wan balik ke Perlis beberapa hari selepas itu.

       Sementara itu di Perlis, kami telah berpindah ke Bohor Mentalun, Tambun Tulang. Rumah tokwan di Simpang Empat dah dijual. Aku juga telah bertukar sekolah. Masa tu aku baru tingkatan dua. Pretasi aku dalam kelas amat cemerlang. No. 1 dalam setiap peperiksaan selama 3 penggal. Aku terus dilantik menjadi pengawas. 

       Bermula tahun baru 1977, semasa di tingkatan tiga, aku dilantik sebagai Ketua Pengawas sekolah, sebab sekolah tersebut tidak ada tingkatan empat dan lima. Ketua Pengawas adalah jawatan popular ketika itu. Ada beberapa kawan perempuan cuba mendekati aku untuk berkenalan. Maka, akhirnya aku memilih seorang darinya. Itu pun  berkenalan melalui surat sahaja sebagai kawan.

       Aku juga ada ramai kawan-kawan lelaki budak kampung. Pada satu ketika, kantin sekolah telah dicerobohi. Ada yang tertangkap. Apabila siasatan dibuat, nama aku muncul sebagai kawan tertuduh. Memang aku salah seorang dari kawan sepermainan dia selepas waktu sekolah. Sejak saat itu aku cukup berhati-hati memilih kawan.

       Tanpa ada sebarang perbicaraan, dalam perhimpunan pagi, kami berdua dipanggil ke hadapan. Hukuman terus dijatuhkan. Kami diotan di depan semua murid semasa perhimpunan. Masa itu hanya tinggal 3 bulan sebelum peperiksaan SRP. Inilah ujian pertama yang mencabar. Aku marah kerana tiada perbicaraan, aku malu terutama pada awek aku dan kecewa kerana tiada siapa yang bela aku. 

       Akhirnya aku ambil keputusan nekad lari dari rumah dan sekolah. Yang aku tahu selepas itu, keluarga aku yang susah payah mencari aku. Ayah aku segera balik dari Pahang ke Perlis untuk mencari aku. Dengan bantuan pakar perubatan tradisional akhirnya aku ditemui di masjid Sg. Petani. 

       Akhirnya ayah aku membawa aku ke Pahang. Pertukaran sekolah dibuat serta merta. Maka berlalulah episod sedih tersebut yang meninggalkan parut yang dalam.

       Dengan hati yang hiba aku berkemas untuk meninggalkan Perlis. Tetapi yang lebih menyedihkan, aku terpaksa berpisah dengan tok dan wan yang telah membesarkan aku selama 15 tahun. Inilah perpisahan pertama kami. Aku tak dapat bayangkan apabila tok dan wan memasuki bilik aku yang penuh dengan bahan bacaan,  Utusan Pelajar, Dewan Pelajar, komik dan berbagai lagi. Tentu hati mereka sedih, dulu bertiga, kini tinggal berdua.


- Zainudin Abd Hamid -

~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment