Tuesday, June 16, 2020

Nukilan Ayah (11)


PERJUANGAN GENERASI

Setiap orang akan menempuh fasa perjuangan dalam hidup. Syukur aku dapat mendengar, melihat dan merasai fasa perjuangan 5 generasi aku. Dan jika dipanjangkan umur mungkin generasi ke 6 & 7 pun sempat aku lihat. In shaa Allah.

Generasi pertama, tok wan aku berjuang zaman sebelum merdeka. Zaman Jepun, beliau antara kumpulan tahanan Jepun untuk menjadi buruh paksa membina jambatan maut di Burma. Dengan kepintaran perjuangannya beliau berjaya melarikan diri dan balik ke Tanah Melayu dari Burma dengan berjalan kaki. Sedangkan ramai sahabatnya yang meninggal dunia di sana ketika itu. 

Generasi kedua, zaman ayah aku, zaman mengisi kemerdekaan. Ayah aku adalah antara peneroka peringkat awal membangunkan belantara Pahang untuk pembangunan negara. Perjuangan di peringkat awal memang perit. Ramai yang kalah dan lari balik kampung semula. Ketika itu semua kemudahan asas tak ada di kawasan pedalaman Pahang. Namun akhirnya perjuagan mereka berjaya untuk mengisi kemerdekaan negara.

Generasi ketiga, aku. Generasi yang hadir untuk pembangunan negara. Zaman aku adalah zaman Mahathir. Tapi aku memilih untuk berjuang dalam dakwah. Zaman dakwah peringkat awal, penghujung 70an. Ada Al Arqam, Abim, Tabligh, Pas, Nasrul Haq dan perbagai aliran pondok. Perjuangan kami berjaya mengimbangkan perjuangan kebendaan dunia ketika itu. Sebahagian pejuang kami dipanggil orang dakwah, walaupun terpaksa berhijrah ke Jamaah lain setelah jamaah mereka diharamkan. 

Generasi keempat, anak2 aku. Generasi kelima cucu-cucu aku dan seterusnya. Sama-sama kita saksikan perjuangan mereka. Pesan tok nenek jadilah pejuang di zaman kamu. Jangan jadi talibarut menentang perjuangan. Kamu akan dinilai oleh keturunan kamu nanti.


-Zainudin Abd Hamid-

No comments:

Post a Comment