Monday, June 15, 2020

Nota Kehidupan Ayah (3)



~ NOTA KEHIDUPAN (3) ~

       Akhirnya sampailah aku di Jengka Pahang. Selepas selesai pendaftaran pelajar baru di Jengka 2. Aku mulakan persekolahan di situ. Berbagai kesukaran terpaksa dihadapi untuk menghadiri kelas setiap hari. Perjalanan dari rumah ke sekolah hampir 20 km menaiki bas awam. Jika hujan, jalan tanah merah dari rumah ke jalan besar tidak boleh dilalaui oleh motor atau basikal. Terpaksa berjalan kaki beberapa km.

       Atas sebab kesukaran tersebut, akhirnya aku di tumpangkan di asrama pekerja kilang balak di Bandar Pusat Jengka. Selesai satu masalah. Pada masa peperiksaan aku dapat tinggal di sekolah. Keputusan SRP agak baik. Aku ditawarkan menyambung  ke tingkatan 4 di Sek. Men. Abdul Rahman Talib di Kuantan dalam aliran sains.

       Di asrama, kami disambut oleh senior dengan berbagai ragam. Ada yang bagus, atur program agama di surau. Ada kaki buli, macam-macam tugas yang kena buat. Dari cuci pakaian, cuci kasut, belikan makanan, minuman dan banyak lagi yang perlu dibuat. 

       Satu ketika aku terlupa nama gelaran salah seorang seniorku (Leonardo Da Vinci VOCP Nescafe). Aku dipanggil ke bilik hukuman. Beberapa penampar kuat hinggap ke pipi aku. Pagi esoknya aku dihantar ke hospital Kuantan. Dua malam di hospital, aku dibenarkan balik ke asrama. Yang aku tahu selepas itu senior tersebut kena buang dari asrama.

       Senior yang sering membawa aku ke surau, yang inilah yang membawa aku kepada banyak perubahan besar. Sejak aku di tingkatan 3, aku sudah mencari Tuhan. Sehingga satu ketika aku rasa hidup ini kosong. Apakah hidup ini hanya sebuah pementasan sahaja. Bermula bayi, dewasa, tua dan mati.

       Akhirnya semua persoalan tersebut terjawab dalam usrah Al Arqam bermula di surau sekolah sehinggalah ke markas Al Arqam di Sg. Ular, Kuantan. Dari situ aku mula terlibat dengan aktiviti Al Arqam.

       Setiap kali musim cuti sekolah, aku akan ke Sg Penchala untuk Program Kursus Kefahaman Islam selama 5 hari di situ. Beribu juga peserta yang hadir masa tu. Kesannya aku dah tak tinggal lagi sembahyang 5 waktu.

       Tamat sahaja tingkatan 5, aku mula mengembara ke Kuala Lumpur. Tumpang lori, trak dan sebagainya. Akhirnya sampai ke KL. Aku tidur di Masjid, Taman Bunga dan akhirnya tiba di Perkampungan Al Arqam Sg. Penchala. Kemudian aku terus mendaftar masuk kelas dewasa " Kelas Dakwah dan Kepimpinan". 

       Banyak aktiviti luar kelas yang kena buat. Keluar ke kawasan perumahan menjual surat khabar dan majalah Al Arqam setiap minggu. Kena ketuk pintu dari rumah ke rumah di flat sekitar KL. Membuat berbagai pameran dan jualan dalam persembahan artis-artis Al Arqam. Kesannya kelas agama amat kurang, ini yang membuat aku mula lemah untuk meneruskan pengajian di situ. Sebab tujuan utama untuk belajar agama dah jadi perniagaan.

        Bila keputusan SPM diumumkan, keputusan aku tidak menggembirakan. Hanya layak untuk sambung belajar di PLB Dusun Tua. Selepas itu aku pun mohon berhenti dari Al Arqam untuk sambung belajar. Tapi sebagai aktivis Al Arqam, aku masih mengikuti usrah Al Arqam setiap minggu.


- Zainudin Abd Hamid -

~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment