Monday, June 15, 2020

Nukilan Ayah (3)


~PESAN TOK NENEK...Makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan.... ~   
           

       Datuk aku meninggal pada umur 96 tahun. Meninggal jatuh tangga bukan kerana penyakit atau tua. Aku tinggal dengannya di kampung sejak kecil. Makanan hariannya sederhana. Ayam kampung sekali sekala. Daging bila raya atau kenduri. Tapi sambal belacan atau cili kering goreng dimakan hari-hari. Kami sihat, jarang kena penyakit. 

       Jiran sebelah pula ialah sepupu datuk aku. Kerja kerajaan, isteri berniaga kedai makan. Makanan mereka mewah. Umurnya 15 tahun lebih muda dari datuk aku. Tapi dia meninggal 20 tahun lebih awal dari datuk aku. Anak isteri hampir semua ada kencing manis dan kerosakan buah pinggang.                              

       Itu cerita pemakanan 40 tahun dulu. Hari ini amat menakutkan, makanan tersedia 24 jam. Ayam goreng, daging burger, teh tarik, minuman bergas adalah menu harian. Agak-agak orang yang makan bernafsu ini boleh sihat sampai umur bersara? Ingat pesan tok nenek perut itu adalah sarang penyakit. Makanlah untuk hidup kerana hidup kita adalah untuk ibadah.


- Zainudin Abd Hamid -

No comments:

Post a Comment