Monday, June 15, 2020

Nota Kehidupan Ayah (6)



~ NOTA KEHIDUPAN (Akhir) ~

       Cerita UIA ni bermula dari iklan jawatan kosong lagi. Nak mohon kerani, keputusan SPM aku tak cantik, sah mesti kalah. Jadi, aku mohon kerani rendah sebab SRP aku cantik. Percaturan aku mengena. Tapi gaji kerani rendah memang rendah. SPM RM 370.00 sebulan. SRP RM 300.00 saja. Setelah dua tahun berhidmat, jawatan kerani rendah pun dimansuhkan. Aku terus dinaikan ke jawatan kerani.

       Kami mula pindah ke rumah yang lebih baik setelah keadaan kewangan mengizinkan. Tapi masih tetap di Sg. Penchala. Selepas mendapat anak keempat, aku mendapat tawaran menduduki rumah DBKL. Abu Bakar pula membeli rumah di Selayang. Sejak itu kami mula berjauhan. Tambahan pula tempat kerja pun tidak sama lagi. Abu Bakar dipindahkan ke Pusat Matrikulasi Lembah Pantai. Aku masih di UIAM  Petaling Jaya.

       Sejak pindah ke Flat Sri Kota Bandar Tun Razak, aku bersama isteriku mula berniaga nasi ayam di gerai tetap bawah rumah kami. Cukup untuk menampung sara hidup kami. Setelah beberapa tahun berniaga, gerai tersebut  dirobohkan DBKL kerana tiada lesen. Selepas itu kami mula berniaga di UIAM pula.

       Setelah sekian lama bekerja di perpustakaan aku mula berasa bosan. Nak minta tukar jabatan lain tak boleh, sebab jawatan Pembantu Perpustakaan. Akhirnya selepas 11 tahun 11 bulan di situ aku mohon bercuti tanpa gaji selama 6 bulan untuk bekerja di Koperasi UIAM. Pemulaannya aku aku ditempatkan untuk mengurus kantin. Selepas itu menguruskan kedai-kedai runcit koperasi di UIAM Gombak. 

       Apabila UIAM berpindah ke Gombak, koperasi menyerah kembali pengendalian kantin kepada UIAM. Oleh sebab tendernya belum tamat, aku mencadangkan isteriku mengambil alih pengendalian tersebut. Maka bermulalah zaman keemasan kami. Perancangan Allah tu tepat. Sebab masa itulah anak-anak tengah belajar di kolej dan universiti. Memang memerlukan perbelanjaan yang besar.

       Setelah beberapa tahun berniaga, akhirnya aku mengambil keputusan untuk berhenti kerja di UIAM. Sejak itu aku mula berniaga sepenuh masa bersama isteriku dan pembantu kami seramai 6 orang. Perniagaan bertambah maju. Pembaziran mula berlaku apabila aku menukar kenderaan beberapa kali. Dalam perkiraanku hampir 200 ribu ringgit duit telah dilaburkan di situ.

       Akhirnya setelah 10 tahun zaman keemasan berlalu, mendung mulai memayungi kami. Benar kata Hamka ujian itu datang secara berombongan, maka bersedialah kamu. Selepas separuh pelajar dipindahkan ke pusat matrikulasi baru di Nilai, perniagaan kami jatuh merudum. Selepas itu satu per satu dugaan datang bertalu. Aku hampir membatalkan umrah pertama kami pada tahun tersebut. Selepas balik dari umrah, isteriku disahkan ada jangkitan kanser payudara. 

       Selepas itu Pelaburan aku dalam koperasi Taqwa bernilai 100 ribu hangus apabila koperasi ditutup. Semua simpanan dalam ASB dan ASN telah habis dilaburkan ke situ. Selama 2 tahun terakhir berniaga semua simpanan kami hampir 100 ribu telah habis. Tambah pula dengan pinjaman 100 ribu dari duit insuran adik iparku. Semuanya habis gara-gara nak bertahan berniaga sehingga keadaan pulih. Akhirnya aku menyerah kalah setelah diisytihar muflis.

       Semuanya adalah ujian dari Allah swt. "Jangan kamu mengaku kamu beriman sedangkan kamu belum diuji......". Begitulah jadual Allah swt. Setelah dugaan demi dugaan berlalu, Dia anugerahkan anak-anak yang sempurna. Anak-anak belajar sehingga selesai konvo. Anak-anak dapat kerja bagus dan dapat pasangan yang baik. 

       Ujian-Nya hanyalah sedikit kekurangan harta di dunia. Firman Allah, "Jika kamu bersyukur niscaya Kami akan tambahkan lagi....." Ini bukanlah musibah,  sebab selepas itu Allah beri banyak lagi anugerah yang tak terhingga. Semua hutang dah selesai. Solat jemaah 5 waktu terjaga. Masa untuk kuliah agama sentiasa ada. Banyak kerja-kerja amal lain dapat dibuat.  Benarlah janji Allah, "Selepas tiap kesusahan pasti ada kesenangan......" Alhamdulillah. 


- Zainudin Abd Hamid -

~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment