Monday, June 15, 2020

Nota Kehidupan Ayah (4)



~ NOTA KEHIDUPAN (4) ~

       Alhamdulillah setelah berlalu tiga tahun yang penuh getir maka Allah swt telah anugerahkan agama untukku yang aku cari selama ini. Rupanya ujian yang berat selama ini adalah tempoh untuk Allah anugerahkan sesuatu yang lebih baik dari dunia dan seisinya.

       Maka bermulalah perjuangan aku dalam arena dakwah. Setiap hari Sabtu dan Ahad aku keluar kem untuk belajar agama di Kg. Baru di rumah Ust Jaafar. Malamnya ke Sg. Penchala.  Di kem  Dusun Tua aku dah mula susun usrah bersama Kamarudin Che Mat. Usrah wanita bersama Rokayah Kushairi. Surau kem adalah markaz kami bertemu.  

       Kami mula Mengeluarkan buletin mingguan Suara Usrah. Mula menjual buku-buku dan kaset dakwah. Membuat lawatan dan rombongan ke Sg Penchala dan rumah anak yatim. Manakala markaz Al Arqam, di Hulu Langat, aku sering membawa kawan-kawan usrahku ke situ. 

       Di sanalah aku mula mengenali Abu Bakar Dawi. Seorang kakitangan UTM. Dia selalu membawa aku ke rumahnya di Hulu Langat. Aku mengenali hampir semua sembilan orang adik beradik nya. Kami  menaiki motor bersama untuk ke tempat pengjian dan ceramah. Begitu pertemuan awal kami, sebelum berpisah beberapa tahun setelah tamat pengajian di situ.

       Sejak aku balik dari PLB Dusun Tua, aku membantu ayahku di kantin sekolah selama beberapa bulan. Kemudian aku cuba membuka perusahaan mee kuning. Percubaan kali pertama, gagal. Aku kembali membantu di kantin.

       Selepas itu aku ditunangkan dengan orang Perlis. Seawal usia 20 tahun aku telah mendirikan rumahtangga. Perkahwinan kami sederhana sahaja. Kami telah diijabkabul di Kg. Bangsal Lebah, Perlis. Kenduri pula, sebelah lelaki di rumah tokwan aku di Tambun Tulang. Selepas itu balik ke Pahang, kenduri kali kedua di Jengka Sebelas, Pahang.

       Kami sempat tinggal beberapa bulan sahaja di Pahang. Selepas aku selesai mengikuti kursus membuat keropok lekor, kami bercadang membuka perusahaan tersebut di Perlis. Akhirnya kami berhijrah balik ke Perlis dengan membawa mesin dan peralatan keropok lekor ke sana. 

       Di situ, aku dan isteriku Che Mah telah bersedia untuk projek baru kami, perusahaan keropok lekor Perlis. Sambutan agak menggalakkan. Pagi aku ke pasar dapatkan bekalan ikan, balik rumah terus buat keropok. Petang semua sudah tersedia untuk dibawa ke pasar malam. Sehingga jam 10 malam baru habis jualan.  Aku berniaga sambil dibantu adik ipar. Masa itu isteriku sarat mengandung anak pertama.

       Pada peringkat awal perniagaan aku malu untuk bergelar penjaja pasar malam. Kalau ada kenalan yang lalu, aku cepat-cepat ke depan gerai, bertindak macam pembeli pula. Itulah pengalaman Melayu malu berniaga.

       Pada bulan Mac 1983 kami menerima kehadiran cahayamata pertamaku. Perniagaan kami ada peningkatan. Sambil berniaga aku mengerjakan sawah dan memelihara ayam. Rezeki pun bertambah. Alhamdulillah.


- Zainudin Abd Hamid -


~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment