Monday, June 15, 2020

Nota Kehidupan Ayah (5)



~ NOTA KEHIDUPAN (5) ~

       Tiga bulan selepas kelahiran cahayamata sulungku, aku melihat iklan pengambilan pekerja baru sempena pembukaan UIAM dan Bank Islam Malaysia. Aku mencuba kedua-duanya. Dua minggu selepas itu aku mendapat panggilan temuduga UIAM. Dua minggu selepas temuduga aku dapat surat tawaran berkhidmat di UIAM. 

       Mulalah aku membuat persiapan untuk hijrah berikutnya mengikut jadual yang telah Allah swt tetapkan untukku. Aku tiba di KL sehari lebih awal untuk lapor diri di UIAM. Tiba di KL aku terus ke Masjid India. Di situ aku bermalam selama beberapa hari sebelum mendapat rumah sewa. 

       Tanpa diduga, hari pertama aku melapor diri, aku telah bertemu sahabat lama Al Arqam. Abu Bakar Dawi. Rupanya dia juga telah mendapat tawaran bekerja di situ. Dia melapor diri di Pejabat Bendahari. Aku di Hal Ehwal Pelajar beberapa 
ketika sebelum pindah ke Perpustakaan. Selepas itu dia mempelawa aku tinggal di rumah sewanya di Kelana Jaya. Sejak itu hubungan kami bertambah erat.

       Beberapa bulan kemudian, aku mengajak Abu Bakar ke Perlis untuk jemput isteri dan anak aku ke KL. Mak mentua aku ikut sama. Aku mula menyewa rumah di Sg. Penchala.  Rumah pertama kurang sesuai. Aku sewa rumah kedua, sewa rumah rm 40.00 sebulan. Tanpa bekalan air, guna satu perigi yang dikongsi untuk dua rumah. Tanpa tandas. Buang air di sungai. Maka terpaksalah aku bina tandas sendiri. Rumah di KL tanpa kemudahan asas cuba anda bayangkan.

       Beberapa bulan selepas itu Abu Bakar berkahwin dengan rakan sekampungnya. Kemudian menyewa di Sg. Penchala juga. Kami kekal berjiran. Malam minggu, kami ke surau Al Arqam mengikuti kuliah mingguan dengan keluarga masing-masing. Keadaan berterusan beberapa tahun sehingga Abu Bakar mendapat dua orang anak yang diasuh oleh isteriku. Manakala aku pula dah ada tiga anak masa tu. 

       Kami bekerja di UIAM sambil berniaga sambilan untuk mencukupkan perbelanjaan keluarga. Apa barang boleh jadi duit, semua kami jual. Musim jagung, musim cempedak, musim rambutan semua kami jual. Berniaga di Pasar Minggu jual kosmetik. Pasar Malam jual Pop Corn. Hari Jumaat di masjid, jual kitab, songkok dan minyak atar. Konvo UIAM jual kek dan biskut. Sehingga akhirnya dia menjadi ejen hartanah dan aku mendapat tender kantin UIAM selama 12 tahun. Alhamdulillah.


- Zainudin Abd Hamid -


~~serikandi~~

No comments:

Post a Comment